قانون بیمه

آیین‌نامه شماره ۱۱؛ ذخایر و اندوخته‎ های قانونی مؤسسات بیمه

شورای عالی بیمه در اجرای ماده ۶۱ قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه ‎گری آیین‌نامه ذخایر و اندوخته‎ های قانونی مؤسسات بیمه را مشتمل بر پنج ماده و دو تبصره در جلسه مورخ ۹/۲/۱۳۵۳ تصویب کرد.

  • ماده ۱- مؤسسات بیمه ایرانی و نمایندگی مؤسسات بیمه خارجی در ایران مکلفند برای تقویت سرمایه و بنیه مالی مؤسسه بیمه و همچنین اجرای مواد ۱۴۰ و ۲۳۴ قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت ذخایر و اندوخته‎ های قانونی زیر را نگهداری و در ستون بدهی ترازنامه خود ثبت نمایند:

o             الف ـ ذخایر قانونی:

  1. ذخیره استهلاک دارائی های ثابت.
  2. ذخیره برای مطالبات مشکوک الوصول و جبران کاهش احتمالی ارزش سایر اقلام دارائی و هزینه‎های احتمالی.

o             ب ـ اندوخته ‎های قانونی:

  1. اندوخته قانونی.
  2. اندوخته سرمایه‎ای.
  • ماده ۲ – ذخیره استهلاک دارائیهای ثابت بر اساس مقررات قانون مالیاتهای مستقیم تعیین می‎شود.
  • ماده ۳ – ذخیره برای مطالبات مشکوک الوصول و جبران کاهش احتمالی ارزش سایر اقلام دارائی و هزینه‎ های احتمالی بر اساس اطلاعات موجود تعیین می‎شود.
  • ماده ۴ – اندوخته‎ قانونی موضوع ماده ۱۴۰ قانون اصلاح قانون تجارت حداقل پنج درصد سود ویژه تعیین می‎شود.
  • ماده ۵ – مؤسسات بیمه ایرانی موظفند تا زمانیکه اندوخته قانونی موضوع ماده ۴ به ده درصد سرمایه نرسیده است هر سال لااقل پنج درصد سود ویژه و پس از آن ده درصد سود ویژه خود را به عنوان اندوخته سرمایه‎ای منظور دارند تا میزان اندوخته سرمایه‎ای به صددرصد سرمایه برسد.

تبصره ۱- در صورتیکه اندوخته سرمایه‎ای به سرمایه افزوده شود کسر اندوخته‎های موضوع مواد ۴ و ۵ به ترتیب مذکور ادامه خواهد داشت.

تبصره ۲- مؤسسات بیمه ایرانی که در اساسنامه آنها نصاب بالاتری برای اندوخته‎ های قانونی و سرمایه‎ای تعیین شده باشد اندوخته‎ های مذکور را با نصاب‎های مقرر در اساسنامه منظور خواهند نمود.

آیین‌نامه شماره ۱/۱۱ / جایگزین آیین‌نامه شماره ۱۱

شورایعالی بیمه در اجرای ماده ۶۱ قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری آیین‌نامه ذخائر واندوخته های قانونی موسسات بیمه را مشتمل بر پنج ماده ودو تبصره در جلسه مورخ ۲۳/۶/۱۳۶۷ تصویب کرد:

  • ماده ۱- موسسات بیمه مکلفند برای تقویت سرمایه و بنیه مالی خود ذخائر و اندوخته های قانونی زیر را نگهداری و در ستون بدهی ترازنامه ثبت نمایند:

o             الف ـ ذخایر قانونی:

  1. ذخیره استهلاک داراییهای ثابت
  2. ذخیره برای مطالبات مشکوک الوصول و جبران کاهش احتمالی ارزش سایر اقلام دارائی و هزینه های احتمالی

o             ب ـ اندوخته ‎های قانونی:

  1. اندوخته قانونی
  2. اندوخته سرمایه ای
  • ماده ۲ – ذخیره استهلاک داراییهای ثابت براساس مقررات قانونی مالیاتهای مستقیم تعیین میشود.
  • ماده ۳ – ذخیره برای مطالبات مشکوک الوصول و جبران کاهش احتمالی ارزش سایر اقلام دارائی و هزینه‎ های احتمالی بر اساس اطلاعات موجود تعیین می‎شود.
  • ماده ۴ – اندوخته قانونی موضوع بند ب – ۱ ماده یک این آیین‌نامه با توجه به ماده ۱۳۵ قانون محاسبات عمومی ۱۰% سود ویژه تعیین می‎گردد.
  • ماده ۵ – مؤسسات بیمه موظفند هر سال حداقل ۵% از سود ویژه خود را بعنوان اندوخته سرمایه ‎ای منظور دارند. پس از آنکه اندوخته قانونی این مؤسسات ‹‹موضوع ماده ۴›› به ۱۰۰% سرمایه رسید ۵% مذکور در این ماده به لااقل ۱۵% افزایش خواهد یافت تا میزان اندوخته سرمایه‎ای نیز به ۱۰۰% سرمایه برسد.

تبصره ۱- در صورتیکه اندوخته سرمایه‎ای به سرمایه افزوده شود کسر اندوخته‎های موضوع مواد چهار و پنج به ترتیب مذکور ادامه خواهد داشت.

تبصره ۲- مؤسسات بیمه که در اساسنامه آنها نصاب بالاتری برای اندوخته‎ های قانونی و سرمایه‎ای تعیین شده باشد اندوخته‎ های مذکور را با نصاب‎های مقرر در اساسنامه منظور خواهند نمود.

این آیین‌نامه از تاریخ تصویب، جایگزین آیین‌نامه شماره ۱۱ مصوب مورخ ۹/۲/۱۳۵۳ می‎گردد.

آیین‌نامه شماره ۲/۱۱ / اصلاح ماده ۵ آیین‌نامه ۱/۱۱

شورایعالی بیمه در اجرای ماده ۶۱ قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری ماده ۵ از آیین‌نامه ذخائر واندوخته های قانونی موسسات بیمه را در جلسه مورخ ۱/۱۱/۱۳۶۹ بشرح زیر اصلاح و تصویب کرد:

ماده ۵- موسسات بیمه موظفند هر سال حداقل ۵% از سود ویژه خود را بعنوان اندوخته سرمایه ای منظور دارند. پس از آن که اندوخته قانونی این موسسات (موضوع ماده ۴) به ۱۰۰% سرمایه رسید ۵% مذکور در این ماده به لااقل ۱۵% افزایش خواهد یافت.

آیین‌نامه شماره ۳/۱۱ / مکمل آیین‌نامه شماره ۱/۱۱ / افزودن بند ۳ به قسمت الف آیین‌نامه ۱/۱۱

شورایعالی بیمه در اجرای ماده ۶۱ قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری در جلسه مورخ ۲۰/۱۲/۱۳۶۹ تصویب کرد که یک بند تحت عنوان بند (۳) به قسمت الف ماده یک آیین‌نامه شماره ۱۱ اصلاحی موضوع مصوبه مورخ ۲۳/۶/۱۳۶۷ اضافه و ماده ۲ آن به شرح زیر اصلاح شود:

بند ۳-  ذخیره تسعیر داراییها و بدهیهای ارزی

ماده ۲-  ذخیره استهلاک داراییهای ثابت براساس مقررات قانونی مالیاتهای مستقیم و ذخیره تسعیر داراییها و بدهیهای ارزی مطابق ماده (۱۳۶) قانون محاسبات عمومی تعیین میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا