آیین‌نامه شماره ۹۶؛ چگونه نماینده بیمه زندگی شویم؟

آیین‌نامه شماره ۹۶) آیین‌نامه نمایندگی فروش بیمه‌های زندگی

به گزارش دنیای بیمه، آیین‌نامه شماره ۹۶ (آیین‌نامه نمایندگی فروش بیمه‌های زندگی) در تاریخ ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۷ تصویب گردیده و از ابتدای سال ۱۳۹۸ جایگزین آیین‌نامه شماره ۵۴ و خواهد شد. در این آیین‌نامه کلیه شرایط مربوط به اعطا نمایندگی بیمه‌های زندگی درج‌شده است. از نکات مثبت این آیین‌نامه جدید می‌توان به لزوم قبولی در آزمون بیمه مرکزی نام برد.

ﺷﻮرای ﻋﺎﻟﯽ ﺑﯿﻤﻪ در اﺟﺮای ﻣﺎده ۱۷ ﻗﺎﻧﻮن ﺗﺄسیس ﺑﯿﻤﻪ ﻣﺮﮐﺰی اﯾﺮان و بیمه‌گری، در ﺟﻠﺴﻪ ﻣﻮرخ ۰۸/۰۷/۱۳۹۶ آیین‌نامه «آیین‌نامه ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ ﻓﺮوش بیمه‌های زﻧﺪﮔﯽ» را ﻣﺸﺘﻤﻞ ﺑﺮ ۱۵ ﻣﺎده و ۲ ﺗﺒﺼﺮه ﺑﻪ ﺷﺮح ذﯾﻞ ﺗﺼﻮﯾﺐ ﻧﻤﻮد:

ﻣﺎده ۱- ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﻓﺮوش ﺑﯿﻤﻪ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﻪ در اﯾﻦ آیین‌نامه اﺧﺘﺼﺎراً «ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﻓﺮوش» ﻧﺎﻣﯿﺪه می‌شود، ﺷﺨﺼﯽ اﺳﺖ ﺣﻘﯿﻘﯽ ﮐﻪ ﺑﺮ اﺳﺎس ﺿﻮاﺑﻂ اﯾﻦ آیین‌نامه، در ازای درﯾﺎﻓﺖ ﮐﺎرﻣﺰد ﻣﻨﺪرج در ﻗﺮارداد فی‌مابین، ﻣﺠﺎز ﺑﻪ ﻓﺮوش و ﻋﺮﺿﻪ بیمه‌های زﻧﺪﮔﯽ اﻧﻔﺮادی ﺑﻪ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ از ﻃﺮف ﻣﻮﺳﺴﻪ ﺑﯿﻤﻪ ذی‌ربط می‌باشد.

ﻣﺎده ۲ – ﻣﻮﺳﺴﻪ ﺑﯿﻤﻪ می‌تواند در رﺷﺘﻪ ﺑﯿﻤﻪ زﻧﺪﮔﯽ اﻧﻔﺮادی ﺑﻪ اﺷﺨﺎص ﺣﻘﯿﻘﯽ واﺟﺪ ﺷﺮاﯾﻂ ﭘﺮواﻧﻪ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ ﻓﺮوش اﻋﻄﺎء ﻧﻤﺎﯾﺪ. ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﻓﺮوش ﺑﺎﯾﺪ واﺟﺪ ﺷﺮاﯾﻂ زﯾﺮ ﺑﺎﺷﺪ:

  • ﺗﺎﺑﻌﯿﺖ دوﻟﺖ ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان
  • اﻋﺘﻘﺎد ﺑﻪ ادﯾﺎن رﺳﻤﯽ ﮐﺸﻮر
  • داﺷﺘﻦ ﮔﻮاﻫﯽ ﭘﺎﯾﺎن ﺧﺪﻣﺖ وﻇﯿﻔﻪ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﯾﺎ ﻫﺮ ﻧﻮع ﻣﻌﺎﻓﯿﺖ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ در ﻣﺪت ﻗﺮارداد ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ ﻓﻘﻂ ﺑﺮای ﻣﺮدان
  • دارا ﺑﻮدن ﺣﺪاﻗﻞ ﻣﺪرک دﯾﭙﻠﻢ
  • ﻧﺪاﺷﺘﻦ سوءپیشینه و ﻣﺤﮑﻮﻣﯿﺖ ﮐﯿﻔﺮی ﻣﺆﺛﺮ
  • ﻋﺪم اﻋﺘﯿﺎد ﺑﻪ ﻣﻮاد ﻣﺨﺪر
  • ﻃﯽ دوره آﻣﻮزش ﻧﻈﺮی و ﻋﻤﻠﯽ ﻣﻮرد تائید ﻣﻮﺳﺴﻪ ﺑﯿﻤﻪ و اﺧﺬ ﮔﻮاﻫﯿﻨﺎﻣﻪ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ
  • ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ در آزﻣﻮن ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ ﻓﺮوش ﺑﯿﻤﻪ ﻣﺮﮐﺰی ج.ا.اﯾﺮان

ﺗﺒﺼﺮه- ﺑﯿﻤﻪ ﻣﺮﮐﺰی ج.ا.اﯾﺮان می‌تواند ﺑﺮﮔﺰاری آزﻣﻮن ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ ﻓﺮوش را ﺑﻪ ﭘﮋوﻫﺸﮑﺪه ﺑﯿﻤﻪ، ﺳﻨﺪﯾﮑﺎی بیمه‌گران اﯾﺮان ﯾﺎ انجمن‌های حرفه‌ای و ﺻﻨﻔﯽ ﻣﻮرد تائید ﺑﯿﻤﻪ ﻣﺮﮐﺰی ج.ا.اﯾﺮان واﮔﺬار ﻧﻤﺎﯾﺪ.

ﻣﺎده ۳ – ﭘﺮواﻧﻪ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ ﻓﺮوش ﺗﻮﺳﻂ ﻣﻮﺳﺴﻪ ﺑﯿﻤﻪ ﺑﺎ رﻋﺎﯾﺖ اﻟﺰاﻣﺎت اﯾﻦ آیین‌نامه ﺻﺎدر ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. ﻣﺪت اﻋﺘﺒﺎر ﻗﺮارداد و ﭘﺮواﻧﻪ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ ﻓﺮوش در آﻏﺎز ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ ﺣﺪاﮐﺜﺮ ﺳﻪ ﺳﺎل اﺳﺖ و ﻣﻮﺳﺴﻪ ﺑﯿﻤﻪ می‌تواند ﺑﺎ رﻋﺎﯾﺖ ﻣﻔﺎد اﯾﻦ آیین‌نامه و اﺣﺮاز ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﺮﺑﻮط، ﭘﺮواﻧﻪ وی را ﺑﺮای دوره‌های ﺣﺪاﮐﺜﺮ پنج‌ساله ﺗﻤﺪﯾﺪ نماید. درهرحال اﻋﺘﺒﺎر ﭘﺮواﻧﻪ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪگی ﻓﺮوش، ﻣﻨﻮط ﺑﻪ اﻋﺘﺒﺎر ﻗﺮارداد ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ ﻓﺮوش اﺳﺖ.

ﻣﺎده ۴ – ﻣﻮﺳﺴﻪ ﺑﯿﻤﻪ ﻣﮑﻠﻒ اﺳﺖ در ﻗﺮارداد ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ ﻓﺮوش ﻣﻮارد زﯾﺮ را درج ﻧﻤﺎﯾﺪ:

  • ﻣﺸﺨﺼﺎت و ﻧﺸﺎﻧﯽ ﻃﺮﻓﯿﻦ ﻗﺮارداد
  • ﺣﺪود اﺧﺘﯿﺎرات، ﺣﻘﻮق و ﺗﮑﺎﻟﯿﻒ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﻓﺮوش و ﻣﻮﺳﺴﻪ ﺑﯿﻤ
  • ﻣﺪت ﻗﺮارداد
  • ﻣﯿﺰان ﮐﺎرﻣﺰد ﭘﺮداﺧﺘﯽ
  • ﻣﯿﺰان و ﻧﻮع ﺗﻀﻤﯿﻦ درﯾﺎﻓﺘﯽ از ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﻓﺮوش و ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ اﺳﺘﻔﺎده و اﺳﺘﺮداد آن
  • ﻣﻮارد ﺗﺤﺪﯾﺪ و ﺗﻌﻠﯿﻖ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﻓﺮوش
  • ﻣﻮارد ﻟﻐﻮ و ﻓﺴﺦ ﻗﺮارداد از ﺳﻮی ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﻓﺮوش و ﻣﻮﺳﺴﻪ بیمه
  • ﻧﺤﻮه درﯾﺎﻓﺖ ﺣﻖ ﺑﯿﻤﻪ و وارﯾﺰ ﺑﻪ ﺣﺴﺎب ﻣﻮﺳﺴﻪ ﺑﯿﻤﻪ ذی‌ربط
  • ﻣﻤﻨﻮﻋﯿﺖ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﻓﺮوش از رﻗﺎﺑﺖ ﻣﮑﺎراﻧﻪ و ناسالم ﺑﺎ موسسه‌های ﺑﯿﻤﻪ، دﻻﻻن رﺳﻤﯽ ﺑﯿﻤﻪ و ﺳﺎﯾﺮ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎن ﺑﯿﻤﻪ و ﻧﯿﺰ اﻧﺠﺎم ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺳﻮء علیه آﻧﺎن
  • ﻣﻤﻨﻮﻋﯿﺖ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﻓﺮوش از اﺧﺬ ﯾﺎ اﻧﺠﺎم ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ ﺑﺮای موسسه‌های ﺑﯿﻤﻪ دﯾﮕﺮ در ﻣﺪت ﻗﺮارداد ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ
  • ارﺟﺎع رﺳﯿﺪﮔﯽ ﺑﻪ اﺧﺘﻼﻓﺎت اﺣﺘﻤﺎﻟﯽ موسسه ﺑﯿﻤﻪ و ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﻓﺮوش ﺑﻪ ﻫﯿﺌﺖ ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺎده ۱۴ اﯾﻦ آیین‌نامه
  • ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ ﻣﻘﺮرات آﺗﯽ ﺷﻮرای ﻋﺎﻟﯽ ﺑﯿﻤﻪ ﺑﺮ قرارداد ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ از ﺗﺎرﯾﺦ لازم‌الاجرا ﺷﺪن ﻣﺼﻮﺑﺎت شورای عالی بیمه
  • ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ بیمه‌گر و ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﻓﺮوش ﺑﻪ ﺣﻔﻆ اﺳﺮار بیمه‌گذاران، بیمه‌شدگان و ﺳﺎﯾﺮ ذﯾﻨﻔﻌﺎن

ﻣﺎده ۵ – در ﺻﻮرت ﻓﻮت ﯾﺎ ﺣﺠﺮ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﻓﺮوش و ﯾﺎ اﺗﻤﺎم اﻋﺘﺒﺎر ﭘﺮواﻧﻪ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ ﻓﺮوش ﻃﺒﻖ ﺗﻮاﻓﻖ و ﻧﺒﻮدن ﺷﺮط ﺧﻼف در ﻗﺮارداد ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ ﻓﺮوش، ارزش ﭘﺮﺗﻔﻮی ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﻓﺮوش را ﭘﺮداﺧﺖ ﯾﺎ ﺑﺎ اﻧﺘﻘﺎل آن ﺑﻪ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﻓﺮوش دﯾﮕﺮ ﻫﻤﺎن موسسه ﻣﻮاﻓﻘﺖ ﻧﻤﺎﯾﺪ. ارزش ﭘﺮﺗﻔﻮی ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﻓﺮوش و ﻧﺤﻮه ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ آن ﺑﺎ ﺗﻮاﻓﻖ ﻃﺮﻓﯿﻦ در ﻗﺮارداد ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ ﻓﺮوش ﺗﻌﯿﯿﻦ می‌شود.

ﻣﺎده ۶ – ﮐﺎرﻣﺰد ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﻓﺮوش ﻧﺒﺎﯾﺪ از ﻫﻔﺘﺎد درﺻﺪ ﻣﯿﺰان ﮐﺎرﻣﺰد ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎن ﺣﻘﯿﻘﯽ ﻣﻘﺮر در آیین‌نامه ﮐﺎرﻣﺰد ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ و دﻻﻟﯽ ر ﺳﻤﯽ ﺑﯿﻤﻪ (ﺷﻤﺎره ۸۳) ﻣﺼﻮب شورای عالی ﺑﯿﻤﻪ و اﺻﻼﺣﺎت ﺑﻌﺪی آن، ﺗﺠﺎوز ﻧﻤﺎﯾﺪ.

ﻣﺎده ۷ – ﻣﻮﺳﺴﻪ ﺑﯿﻤﻪ ﻣﺠﺎز اﺳﺖ آﻣﻮزش، ﻫﺪاﯾﺖ و ﮐﻨﺘﺮل ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎن ﻓﺮوش ﻣﻮﺿﻮع اﯾﻦ آیین‌نامه را ﺑﻪ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﺑﯿﻤﻪ ﻣﻮﺿﻮع آیین‌نامه ﺗﻨﻈﯿﻢ اﻣﻮر ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ ﺑﯿﻤﻪ (ﺷﻤﺎره ۷۵) واﮔﺬار ﻧﻤﺎﯾﺪ. ﺣﻘﻮق، ﺗﮑﺎﻟﯿﻒ، ﻣﺪت همکاری و ﻧﺤﻮه حل‌وفصل اﺧﺘﻼﻓﺎت ﻃﺮﻓﯿﻦ در ﻗﺮارداد همکاری ﻃﺒﻖ نمونه‌ای ﮐﻪ ﻣﻮﺳﺴﻪ ﺑﯿﻤﻪ ﻣﺮﺑﻮط اﺑﻼغ می‌نماید، ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. درهرحال ﺑﯿﻤﻪﻧﺎﻣﻪﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﻓﺮوش ﺻﺎدر می‌شود، ﭘﺮﺗﻔﻮی ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﻓﺮوش می‌باشد.

ﺗﺒﺼﺮه در این‌گونه ﻣﻮارد موسسه ﺑﯿﻤﻪ ﻣﺠﺎز اﺳﺖ ﺣﺪاﮐﺜﺮ ﺳﯽ در ﺻﺪ ﮐﺎرﻣﺰد ﻣﻘﺮر در آیین‌نامه ﮐﺎرﻣﺰد ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ و دﻻﻟﯽ رﺳﻤﯽ ﺑﯿﻤﻪ (ﺷﻤﺎره ۸۳) را ﺑﻪ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪهایی ﮐﻪ آﻣﻮزش، ﻫﺪاﯾﺖ و ﮐﻨﺘﺮل ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎن ﻓﺮوش را ﺑﺮ ﻋﻬﺪه دارد، ﭘﺮداﺧﺖ ﻧﻤﺎﯾﺪ.

ﻣﺎده ۸- ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﻓﺮوش ﻣﻮﻇﻒ اﺳﺖ ﻃﺒﻖ ﻧﻈﺮ موسسه ﺑﯿﻤﻪ، ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﺑﯿﻤﻪ را ﺑﺮای ﺻﺪور بیمه‌نامه ﺑﻪ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﺑﯿﻤﻪ ﻣﻮﺿﻮع آیین‌نامه ﺗﻨﻈﯿﻢ اﻣﻮر نمایندگی ﺑﯿﻤﻪ (ﺷﻤﺎره ۷۵) ﮐﻪ آﻣﻮزش، ﻫﺪاﯾﺖ و ﮐﻨﺘﺮل وی را ﻃﺒﻖ ﻣﺎده ۷ اﯾﻦ آیین‌نامه ﺑﺮ ﻋﻬﺪه دارد ﯾﺎ ﺷﻌﺐ موسسه ﺑﯿﻤﻪ ارائه ﻧﻤﺎﯾﺪ.

ﻣﺎده ۹- ﻣﻮﺳﺴﻪ ﺑﯿﻤﻪ ﻣﺴﺌﻮل ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ و ﺟﺒﺮان ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺧﺴﺎرت ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ و ﯾﺎ غیرمستقیم ﻧﺎﺷﯽ از ﻋﻤﺪ، ﺗﻘﺼﯿﺮ، ﻏﻔﻠﺖ ﯾﺎ ﻗﺼﻮر ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﻋﻤﻠﯿﺎت بیمه‌ای ﻣﻮﺿﻮع ﻗﺮارداد ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ در ﻣﻘﺎﺑﻞ بیمه‌گذاران، بیمه‌شدگان و اﺷﺨﺎص ﺛﺎﻟﺚ می‌باشد.

ﻣﺎده ۱۰- ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎن ﺑﯿﻤﻪ، دﻻﻻن رﺳﻤﯽ ﺑﯿﻤﻪ و ﻣﺪﯾﺮان و ﮐﺎرﮐﻨﺎن آن‌ها و ﻧﯿﺰ ﮐﺎرﮐﻨﺎن و ﻣﺪﯾﺮان موسسه‌های ﺑﯿﻤﻪ و ﺑﯿﻤﻪ ﻣﺮﮐﺰی اﯾﺮان نمی‌توانند ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﻓﺮوش ﻣﻮﺿﻮع اﯾﻦ آیین‌نامه ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.

ﻣﺎده ۱۱- ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﻓﺮوش ﻣﻠﺰم ﺑﻪ داﺷﺘﻦ ﻣﺤﻞ ﮐﺎر نمی‌باشد.

ﻣﺎده ۱۲- ﻣﻮﺳﺴﻪ ﺑﯿﻤﻪ ﻣﺠﺎز ﺑﻪ اﻋﻄﺎی اﺟﺎزه ﺻﺪور بیمه‌نامه ﺑﻪ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎن ﻓﺮوش نمی‌باشد.

ﻣﺎده ۱۳- ﻣﻮﺳﺴﻪ ﺑﯿﻤﻪ ﻣﻮﻇﻒ اﺳﺖ ﻣﺸﺨﺼﺎت ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎن ﻓﺮوش را از ﻃﺮﯾﻖ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﻧﻈﺎرت و ﻫﺪاﯾت اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ ﺑﯿﻤﻪ (ﺳﻨﻬﺎب) ﺑﻪ ﺑﯿﻤﻪ ﻣﺮﮐﺰی ج.ا.اﯾﺮان اﻋﻼم ﻧﻤﺎﯾﺪ.

ﻣﺎده ۱۴- رﺳﯿﺪﮔﯽ ﺑﻪ اﺧﺘﻼﻓﺎت ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﻓﺮوش و ﻣﻮﺳﺴﻪ ﺑﯿﻤﻪ ﺑﺎ رﻋﺎﯾﺖ ﻣﻮاد ﻣﺮﺑﻮط در آیین‌نامه ﺷﻤﺎره ۷۵ ﻣﺼﻮب شورای عالی ﺑﯿﻤﻪ و اﺻﻼﺣﺎت ﺑﻌﺪی آن اﻧﺠﺎم می‌شود.

ﻣﺎده ۱۵- اﯾﻦ آیین‌نامه از اﺑﺘﺪای ﺳﺎل ۱۳۹۸ لازم‌الاجرا اﺳﺖ و از آن ﺗﺎرﯾﺦ ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ آیین‌نامه ﺷﻤﺎره ۵۴ و اﺻﻼﺣﺎت ﺑﻌﺪی آن می‌شود. در ﺻﻮرت وﺿﻊ ﻣﻘﺮرات ﺟﺪﯾﺪ ﺗﻮﺳﻂ ﺷﻮرای ﻋﺎﻟﯽ ﺑﯿﻤﻪ ﻣﻘﺮرات ﻣﺬﮐﻮر از ﺗﺎرﯾﺦ لازم‌الاجرا ﺷﺪن ﺑﺮ ﺷﺮاﯾﻂ ﻗﺮارداد ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ ﺣﺎﮐﻢ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا