خوش کیش چه توضیحی دارد؟
راز افت ۳۹ درصدی سود اتکام

کاهش ۳۹ درصدی سود عملیاتی بیمه اتکایی امین با نماد اتکام در ۶ ماه نخست سال مالی این شرکت به چه علت بوده و آیا کاهش ۳۶ درصدی خالص سود این بیمه‌گر اتکایی برای سهامداران قابل توجیه است؟ محمدرضا خوش‌کیش گفته که این تغییر یا کاهش سود به دلیل تصمیم بانک مرکزی در خصوص نرخ تسعیر ارز بوده، در حالی که حق بیمه قبولی شرکت رشدی ۷۲ درصدی داشته است.  باید دید که آیا در نیمه دوم وضعیت سودآوری اتکام تغییر خواهد کرد یا نه؟

به گزارش دنیای بیمه، شرکت بیمه اتکایی امین با سرمایه ثبت شده ۸ هزار میلیارد ریالی و در انتظار ثبت نهایی افزایش سرمایه ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریالی در ۶ ماهه نخست سال مالی‌اش  یعنی سال مالی منتهی به ۳۱/۰۶/۱۴۰۳ با رشد ۱۲۵ درصدی سهم نگهداری یا حق بیمه خالص مواجه شده و درآمدهای بیمه‌ای اتکام در این مدت با ۱۰۳ درصد افزایش به ۲ هزار و ۶۳۰ میلیارد و ۹۷۵ میلیون ریال رسیده است.  این در شرایطی است که خالص خسارت پرداختی بیمه اتکایی امین در ۶ ماه گذشته ۳۰ درصد تغییر یا کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته و به رقم ۹۷۵ میلیارد و ۵۸۹ میلیون ریال رسیده است.

بررسی‌های دنیای بیمه نشان می‌دهد که هزینه‌های اداری و عمومی اتکای در ۶ ماهه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۷ درصد رشد داشته و در نهایت این بیمه‌گر اتکایی در نیمسال نخست فعالیت ۱۴۰۳ با سود عملیاتی ۲ هزار و ۴۸۷ میلیارد و ۵۸۸ میلیون ریالی مواجه شده که نسبت به مدته مشابه سال قبل آن ۳۹ درصد کمتر سود عملیاتی داشته است.

این گزارش می‌افزاید: سود خالص اتکام در نیمسال نخست سال مالی ۱۴۰۳ با افت ۳۶ درصدی به ۲ هزار و ۲۰۱ میلیارد و ۹۲۵ میلیون ریال رسیده و این شرکت به ازای هر سهم ۲۷۵ ریال سود ساخته است.

کارنامه محمدرضا خوش کیش در بیمه اتکایی امین بیانگر افت ۵۰ درصد سود انباشته است. اما او چه توضیحی دارد؟

مدیرعامل بیمه اتکایی امین فاش کرده که حق بیمه قبولی این شرکت در دوره ۶ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۲ درصد رشد کرده در حالی که سود ناشی از تسعیر عملیاتی اتکام در همین بازه زمانی ۷۰ درصد افت داشته و نتیجه اینکه سود عملیاتی این بیمه‌گر ۳۹ درصد ریزش داشته است.

خوش‌کیش توضیح می‌دهد که دلیل افزایش حق بیمه اتکایی قبولی به میزان ۷۲ درصد عمدتا به دلیل استراتژی شرکت در قبولی ریسک، افزایش ظرفیت مجاز قبولی، افزایش حد قبولی در قراردادهای واگذاری خساتر، افزایش سرمایه و خالص ارزش دارایی‌های بیمه‌نامه‌ها به دلیل شرایط تورمی در اقتصاد ایران بوده است.

او می‌افزاید: با مدیریت ریسک صورت گرفته، سود فعالیت‌های بیمه‌ای اتکام در نیمه نخست سال مالی‌ رشد ۴۷۵ درصدی داشته است. خوش‌کیش اما توضیح می‌دهد که سود ناشی از تسعیر ارزی بیمه اتکایی امین در ۶ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند سال گذشته ناشی از تصمیم بانک مرکزی بوده چرا که نرخ نیمایی ارز در این مدت تنها ۱۰ درصد رشد داشته در حالی که در نیمه نخست منتهی به سال ۱۴۰۱ نرخ تسعیر ارزش رشدی ۴۷ درصدی داشته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا