اثر منفی نرخ نیما بر کارنامه بیمه‌گران اتکایی
سود عملیاتی اتکای ۵۰ درصد افتاد

تصمیم بانک مرکزی مبنی بر افزایش حداقلی نرخ تعسیر ارز نیمایی به میزان ۱۰ درصد، سود خالص شرکت‌های بیمه‌گر اتکایی را به شدت کاهش داده و سید محمد آسوده، نایب رئیس هیات مدیره بیمه اتکایی ایرانیان هم فاش کرده که دلیل افت ۵۰ درصدی سود اتکای ناشی از کاهش رشد نرخ ارز نیمایی بوده که باعث افت سود تسعیر ارز دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی این شرکت شده است.

به گزارش دنیای بیمه، کارنامه هیات مدیره بیمه اتکایی ایرانیان که حدود ۹ ماه از سال سکان هدایت آن را محمدرضا کشاورز، مدیرعامل جدید بیمه ایران بر عهده داشته، نشان می‌دهد که این بیمه‌گر اتکایی در ۳ ماهه نخست سال مالی خود با افت ۵۰ درصدی سود عملیاتی و ۴۸ درصدی سود خالص مواجه شده است.

سید محمد آسوده، نایب رئیس هیات مدیره این شرکت در نامه‌ای رسمی فاش کرده که کاهش سود عملیاتی اتکای در دوره ۳ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ به مبلغ یک هزار و ۳۳۷ میلیارد و ۷۷۰ میلیون ریال نسبت به دوره مشابه سال ۱۴۰۱ به میزان حدود ۵۰ درصد، عمدتا ناشی از کاهش رشد نرخ ارز نیمایی در دوره جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل بوده که باعث افت سود تسعیر ارز دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی اتکایی ایرانیان شده است.

سال مالی بیمه اتکایی ایرانیان در ۳۰ آذرماه هر سال بسته می‌شود و کارنامه فصل اول این شرکت بیانگر رشد ۴۹ درصد حق بیمه ناخالص و ۵۰ درصدی سهم نگهداری است و درآمدهای بیمه‌ای این شرکت تنها ۴۷ درصد رشد کرده است. توضیح اینکه درآمد سرمایه‌گذاری اتکای از محل منابع بیمه‌ای در ۳ ماهه پایانی سال ۱۴۰۲ تنها ۸ درصد افزایش داشته است.

بیمه اتکایی ایرانیان با سرمایه ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیون ریالی در سال گذشته در حالی رشد ۴۷ درصدی درآمدهای بیمه‌ای را تجربه کرده که خالص خسارت این شرکت ۷۶ درصد بیشتر شده و هزینه‌های بیمه‌ای هم جهش ۲۰۴ درصد و هزینه‌های اداری و عمومی هم رشد ۱۴۱ درصدی را به ثبت رسانده است.

صورت‌های مالی حسابرسی نشده اتکای نشان می‌دهد که سود خالص شرکت در ۳ ماهه پایانی سال ۱۴۰۲ با افت ۴۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ به یک هزار و ۳۳۸ میلیارد و ۷۱۶ میلیون ریال رسیده و شرکت یادشده به ازای هر سهم ۹۵ ریال سود ساخته است.

سود انباشته بیمه اتکایی ایرانیان در پایان سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۵ هزار و ۱۶۲ میلیارد و ۳۹۸ میلیون ریال برآورد شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا