قانون بیمه

آیین‌نامه شماره ۱۶؛ آیین‌نامه های شماره ۱و ۵

شورای عالی بیمه در اجرای ماده ۷۲ قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری آیین‌نامه زیر را که مشتمل بر ۷ ماده و ۷ تبصره است در جلسه مورخ ۵/۳/۱۳۵۴ تصویب کرد:

ماده یک – کارمزد اتکایی اجباری انواع بیمه های زیر به شرح ذیل تعیین میشود:

ارقام به درصد رشته بیمه
۳۰ الف – بیمه آتش سوزی و خطرات تابعه آن معادل
۳۰ ب – بیمه باربری کالا معادل
۵/۲۷ ج – بیمه حوادث شخصی اعم از انفرادی و جمعی معادل
۳۰ د – بیمه درمانی اعم از انفرادی و جمعی معادل
۲۵ ح – بیمه اتومبیل (بدنه) و حوادث رانندگان وسرنشینان اتومبیل بیمه شده و همچنین بیمه مربوط به مسئولیت مدنی دارندگان وسائل نقلیه موتوری زمینی مازاد بر میزان قانونی آن معادل
۲۰ و – بیمه دام و طیور معادل

 

  • ماده دو – کارمزد اتکایی اجباریبیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسائل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث معادل ۱۰ درصد تعیین میشود.
  • ماده سه – کارمزد اتکایی اجباریسایر انواع بیمه های غیرزندگی که در مواد ۱ و ۲ این آیین‌نامه معین نشده است به ترتیب مقرر در مواد ۱ و ۳ و تبصره ماده ۴ آیین‌نامه شماره ۵ خواهد بود.
    تبصره – نرخهای تعیین شده در مواد ۱ و ۲ و ۳ این آیین‌نامه نسبت به حق بیمه بیمه های اتکایی اجباری موسسه بیمه واگذارنده محاسبه و منظور خواهد شد.
  • ماده چهار- مشارکت در سود (کارمزدمنافع ) انواع بیمه های موضوع ماده ۱ این آیین‌نامه معادل ۵/۳۲ درصد منافع بیمه مرکزی ایران از مجموع بیمه های اتکایی اجباری انواع بیمه های مذکور در ماده یک خواهد بود.
  • ماده پنج – مشارکت در سود (کارمزدمنافع ) انواع بیمه های موضوع مواد ۲ و ۳ این آیین‌نامه معادل ده درصد منافع بیمه مرکزی ایران از مجموع بیمه های اتکایی اجباری بیمه های مذکور در مواد ۲ و ۳ این آیین‌نامه خواهد بود.
    تبصره – در صورتیکه در مورد مازاد سهمیه بیمه اتکایی اجباری تمام یا بعضی از بیمه های مذکور در ماده ۳ این آیین‌نامه واگذاری اتکایی انجام نشود و همچنین موسسه بیمه صادر کننده صورت ریز جداگانه بیمه های مذکور را تهیه و به بیمه مرکزی ایران ارسال دارد علاوه بر ده درصد موضوع این ماده معادل ۲۵ درصد از منافع بیمه مرکزی ایران از واگذاری بیمه های موضوع این تبصره نیز بطور جداگانه محاسبه و به حساب موسسه بیمه واگذارنده منظور خواهد شد.
  • ماده شش- منافعبیمه مرکزی از واگذاری بیمه های اتکایی اجباری هر یک از موسسات بیمه موضوع مواد ۴ و ۵ این آیین‌نامه که پس ا ز پایان هر سال مالی محاسبه خواهد شد عبارتست از جمع اقلام مندرج در بند (الف) پس از کسر جمع اقلام مندرج در بند (ب) به شرح زیر :
    • الف:
      1. ذخیره حق بیمهبرای خطرات جاری نقل از سال مالی قبل
      2. ذخیره خسارات معوق نقل از سال مالی قبل
      3. حق بیمهبیمه های اتکایی اجباری سال مالی مورد عمل
    • ب:
      1. کارمزدهای اتکایی اجباریسال مالی مورد عمل
      2. خسارات پرداختی سال مالی مورد عمل
      3. ذخیره حق بیمهبرای خطرات جاری در آخر سال مالی مورد عمل
      4. ذخیره خسارات معوق در آخر سال مالی مورد عمل
      5. پنج درصد حق بیمهبیمه های اتکایی اجباری بابت هزینه های اداری
      6. زیان سالهای قبل

تبصره ۱- صورت حساب مشارکت در سود (کارمزد منافع ) موضوع مواد ۴ و ۵ باید بطور جداگانه تنظیم شود.
تبصره ۲- در صورت حساب مشارکت در سود ( کارمزد منافع) موضوع ماده ۵ علاوه بر ردیف های مذکور در بند (ب) این ماده معادل پانزده درصد حق بیمه بیمه های اتکایی اجباری بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسائل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث نیز بعنوان سهم صندوق تامین خسارتهای بدنی منظور خواهد شد.
تبصره ۳- ذخیره حق بیمه برای خطرات جاری عبارتست از چهل و پنج درصد حق بیمه بیمه های اتکایی اجباری بیمه اتومبیل (بدنه) و بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسائل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث و چهل درصد حق بیمه بیمه های اتکایی اجباری سایر انواع بیمه های غیر زندگی .
تبصره ۴- حق بیمه های اتکایی اجباری سال مالی مورد عمل عبارتست از حق بیمه بیمه های اتکایی اجباری واگذاری به اضافه حق بیمه های اضافی مربوط منهای حق بیمه های برگشتی مربوط.
تبصره ۵- خسارت پرداختی سا ل مالی مورد عمل عبارتست از سهم بیمه مرکزی ایران در خسارات و هزینه های کارشناسی پرداخت شده توسط موسسه بیمه پس از کسر سهم بیمه مرکزی ایران از بازیافتی های خسارات .

  • ماده هفت – مقررات مواد ۱ و ۲ و ۴ این آیین‌نامه از اول سال ۱۳۵۴ و ماده ۵ نسبت به منافعبیمه مرکزی ایران از ییمه های اتکایی اجباری سال ۱۳۵۲ و بعد از آن قابل اجرا است و مواد ۸ و ۱۱ آیین‌نامه شماره ۱ و مواد ۲ و ۴ آیین‌نامه شماره ۵ ملغی است.

آیین‌نامه شماره ۱/۱۶ /مقررات مکمل آیین‌نامه شماره ۱۶ /اصلاح تبصره ۲ ماده ۶

تبصره ۲ ماده ۶ آیین‌نامه شماره ۱۶ با توجه به قانون اصلاح بند (الف) ماده (۱) آیین‌نامه منابع درآمد صندوق تامین خسارتهای بدنی مصوب ۱۷/۳/۱۳۶۳ در مورد بیمه نامه های صادره از اول فروردین ماه ۱۳۶۲ به شرح زیر اصلاح میگردد:
تبصره ۲- در صورتحساب مشارکت در سود (کارمزد منافع ) موضوع ماده ۵ علاوه بر ردیفهای مذکور در بند (ب) این ماده معادل سه درصد حق بیمه بیمه های اتکایی اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسائل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث نیز بعنوان سهم صندوق تامین خسارتهای بدنی منظور خواهد شد.

آیین‌نامه شماره ۲/۱۶ /مکمل آیین‌نامه شماره ۱۶

شورای عالی بیمه در اجرای ماده ۷۲ قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری در جلسه مورخ ۲۲/۸/۱۳۷۴ تصویب کرد:
کارمزد اتکایی اجباری برای کلیه رشته های بیمه غیر زندگی موضوع مواد ۱، ۲ و ۳ آیین‌نامه شماره ۱۶ شورای عالی بیمه به میزان ۳ واحد تقلیل یافته و به شرح جدول پیوست تعیین می گردد.
این مصوبه از تاریخ ۱/۷/۱۳۷۴ جاری خواهد بود.

کارمزد اتکایی اجباری انواع بیمه های غیر زندگی
رشته های بیمه درصد
۱ بیمه آتش سوزی و خطرات تابعه آن ۲۷
۲ بیمه باربری کالا معادل ۲۷
۳ بیمه حوادث اعم از انفرادی و گروهی ۲۴/۵
۴ بیمه حوادث رانندگان و سرنشینان اتومبیل بیمه شده ۲۲
۵ بیمه حوادث تکمیلی عمر انفرادی ۲۴/۵
۶ بیمه درمانی اعم از انفرادی و جمعی ۲۷
۷ بیمه اتومبیل (بدنه) ۲۲
۸ بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسائل نقلیه موتوری زمینی مازاد بر میزان قانونی آن ۷
۹ بیمه دام و طیور ۱۷
۱۰ بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسائل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث ۷
۱۱ بیمه وسائل نقلیه آبی و مسئولیتهای مدنی مربوط به آن ۱۲
۱۲ بیمه هواپیما و مسئولیتهای مدنی مربوط به آن ۱۲
۱۳ بیمه های مسئولیت مدنی عمومی ۲۲
۱۴ بیمه های مسئولیت مدنی حرفه ای ۱۷
۱۵ بیمه های مسئولیت حمل و نقل بین المللی ۱۲
۱۶ بیمه های تمام خطر مقاطعه کاری و نصب و شکست ماشین آلات ۱۷
۱۷ بیمه پول در صندوق در حین حمل ۱۷
۱۸ بیمه صداقت و امانت کارمندان ۱۷
۱۹ بیمه عدم النفع بصورت مستقل ۱۷
۲۰ بیمه های مربوط به اکتشاف و استخراج نفت ۷
۲۱ بیمه دزدی با شکست حرز بصورت مستقل ۱۷
۲۲ بیمه شکست شیشه بصورت مستقل ۲۷
۲۳ بیمه های اعتباری ۷

آئین نامه شماره۳/۱۶ /مکمل آئین نامه شماره ۲/۱۶

شورایعالی بیمه درجلسه مورخ ۱۶/۱۲/۱۳۷۸ موارد زیر را به عنوان مقررات مکمل آئین نامه شماره ۲/۱۶ موردتصویب قرارداد

  1. بند (۱) مصوبه جلسه مورخ۱۳/۱۱/۱۳۷۶ شورایعالی بیمهبرای سال مالی ۱۳۷۸ نیز تمدید می گردد.
  2. از ابتدای سال مالی ۱۳۷۹ چنانچه ضریب خسارت واقعی سالانه شرکت بیمهدر هریک از رشته های غیرزندگی به جز رشته شخص ثالث بیشتر از ۷۰ درصد باشد کارمزد بیمه اتکائی اجباری آن رشته معادل ۹۰ درصد کارمزد مصوب و چنانچه ضریب خسارت هررشته بیشتر از ۸۵ درصد باشد کارمزد بیمه اتکائی اجباری آن معادل ۸۰ درصد کارمزد مصوب خواهد بود.
  3. چنانچه ضریب خسارت واقعی سالانه رشته شخص ثالثدر هرشرکت بیمه بیشتر از ۹۰ درصد باشد، کارمزدبیمه اتکائی اجباری این رشته معادل ۹۰ درصد کارمزد مصوب و چنانچه ضریب خسارت واقعی سالانه این رشته بیشتر از ۱۰۰ درصد باشد، کارمزد بیمه اتکائی اجباری آن معادل ۸۰ درصد کارمزد مصوب خواهد بود .
  4. منظور از ضریب خسارت واقعی سالانه در مصوبه مورخ ۱۳/۱۱/۱۳۷۶ و این مصوبه، نسبت خسارت واقع شده به حق بیمهعاید شده، به همان ترتیب منعکس شده در گزارش آماری صنعت بیمه کشور است.

آئین نامه شماره ۴/۱۶/مکمل آئین نامه میزان کارمزد و مشارکت در سود بیمه های اتکائی اجباری بیمه های غیر زندگی

شورای عالی بیمه در اجرای بیمه ماده ۷۲ قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری در جلسه مورخ ۱۹/۶/۱۳۸۱ تصویب کرد.
کارمزد اتکائی اجباری بیمه های درمانی موضوع بند ۶ پیوست آئین نامه شماره ۲/۱۶ اصلاح و ۱۵ درصد تعیین می گردد.

آیین‌نامه شماره ۵/۱۶/مقررات مربوط به میزان کارمزد و مشارکت در سود (کارمزد منافع) بیمه‎ های اتکایی اجباری بیمه‎ های غیرزندگی

شورای عالی بیمه در اجرای ماده ۷۲ قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه ‎گری در جلسه مورخ ۸/۱۱/۱۳۸۱ تصویب کرد که ماده چهار آیین‌نامه شماره ۱۶ به شرح زیر اصلاح شود و از ابتدای سال مالی ۱۳۸۲ به مرحله اجرا درآید.
ماده چهار ـ مشارکت در سود (کارمزد منافع) انواع بیمه‎ های موضوع ماده یک این آیین‌نامه معادل ۵/۱۸ درصد منافع بیمه مرکزی ایران از مجموع بیمه‎ های اتکایی اجباری انواع بیمه ‎های مذکور در ماده یک خواهد بود.

آیین‌نامه شماره ۶/۱۶/مقررات مکمل آیین‌نامه شماره ۳/۱۶

شورای عالی بیمه در اجرای ماده ۷۲ قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه ‎گری در جلسه مورخ ۸/۱۱/۱۳۸۱ تصویب کرد که بند ۲ آیین‌نامه شماره ۳/۱۶ به شرح زیر اصلاح شود و از ابتدای سال مالی ۱۳۸۱ به مرحله اجرا درآید.
‹‹ چنانچه ضریب خسارت واقعی سالانه شرکت بیمه در هر یک از رشته ‎های غیرزندگی (به جز رشته شخص ثالث) بین ۷۰ درصد تا ۸۵ درصد باشد کارمزد بیمه اتکایی اجباری آن رشته معادل ۸۰ درصد کارمزد مصوب و چنانچه ضریب خسارت هر رشته بیشتر از ۸۵ درصد باشد کارمزد بیمه اتکایی اجباری آن معادل ۶۰ درصد کارمزد مصوب خواهد بود.››

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا