قانون بیمه

آیین‌نامه شماره ۲۴؛ تعرفه بیمه حوادث

به گزارش دنیای بیمه،شورای عالی بیمه در اجرای بند ۴ ماده ۱۷ قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری , آیین‌نامه زیر را که مشتمل بر ۹ ماده و ۷ تبصره است در جلسه مورخ ۱۶/۱۱/۱۳۶۸ تصویب کرد:

  • ماده یک – موسسات بیمهمکلفند بیمه نامه های حوادث انفرادی و گروهیرا براساس مقررات و نرخهای تعیین شده در این آیین‌نامه صادر نمایند.
  • ماده دو – حداقل نرخ بیمهحوادث انفرادی (موضوع آیین‌نامه شماره ۰۰۲۳۰۰) بشرح زیر تعیین میشود:
    الف – خطر فوت , نقص عضو جزیی و کلی و از کارافتادگی دائم
نرخ بیمه برای هر هزار ریال سرمایه بیمه طبقه بندی مشاغل
۲/۱ طبقه یک :این طبقه شامل اشخاصی میگردد که در فعالیتهای روزمره خود با حداقل خطر متصوره روبرو میباشند . از قبیل کارکنان اداری و دفتری وافرادیکه صرفا در دفتر کار خود به عرضه خدمات می پردازند.
۵/۱ طبقه دو:این طبقه شامل اشخاصی میگردد که در فعالیتهای روزمره خوددر مقایسه با اشخاص موضوع طبقه یک با خطرات نسبی بیشتری روبرو هستند و معمولا علاوه بر استفاده از نیروی فکری با دستشان کا رمیکنند , لیکن کار آنها با ماشین آلات صنعتی نخواهد بود. از قبیل دندان پزشکان , مهندسین ناظر , بازاریابها ، دوزندگان و انبارداران.
۲/۲ طبقه سه :این طبقه شامل اشخاصی میگردد که متخصص یا نیمه متخصص میباشد و اکثر آنها معمولا با ماشین و ادوات صنعتی کار میکنند . از قبیل کشاورزان , رانندگان و کارکنان ساختمانی.
۸/۲ طبقه چهار:این طبقه شامل اشخاصی میگردد که با ماشین و ادوات صنعتی پرخطر کار میکنند و یا نوع کار آنها پر خطر میباشد . کارگران غیرماهر صنعتی که به کارهای مختلف گمارده شده و با خطرات متعدد روبرو هستند نیز در این طبقه قرار دارند. از قبیل پرس کار فلز , دکل بند , مامورین آتش نشانی , رفتگر و بارانداز .
۵/۳ طبقه پنج :این طبقه شامل اشخاصی میگردد که در فعالیت روزمره خودبا بیشترین خطر روبرو هستند . از قبیل خلبانان آزمایشی وکارگران معادن زیر زمینی .
تبصره :بیمه مرکزی ایران موظف است فهرست مشاغل را براساس خطر طبقه بندی و جهت اجراء در اختیار موسسات بیمه قرار دهد.
  • ب – هزینه پزشکی
نرخ بیمه برای هر ۱۰۰ ریال هزینه پزشکی طبقه شغل
۸/۰ طبقه یک
۱/۱ طبقه دو
۵/۱ طبقه سه
۵/۲ طبقه چهار
۳ طبقه پنج
  • تبصره : حداکثر هزینه پزشکی مورد تعهد بیمهگر برای هر حادثه نمیتوانداز ده درصد سرمایه بیمه موضوع بند الف ماده دو تجاوز نماید .ج – غرامت روزانه عمومی
نرخ بیمه برای هر ۱۰۰ ریال غرامت روزانه
۱۸۰
۲۷۰
۵۴۰
۷۲۰
۹۰۰
  • تبصره : حداکثر غرامت روزانه مورد تعهد بیمهگر نمیتواند از ۱۲/۰ درصد سرمایه بیمه موضوع بند الف ماده دو تجاوز نماید.
    حد نصاب یاد شده در مدت بستری شده در بیمارستان تا ۲۴/۰ درصد سرمایه بیمه موضوع بند الف افزایش مییابد.د-غرامت روزانه بستری شدن در بیمارستان
نرخ بیمه برای هر۱۰۰ریال غرامت بیمارستان طبقه شغل
۵۵ طبقه یک
۷۰ طبقه دو
۱۲۰ طبقه سه
۲۲۵
۲۷۰
  • تبصره : حداکثر غرامت روزانه بستری شدن در بیمارستان مورد تعهد بیمهگر نمیتواند از ۲۴/۰ درصد سرمایه بیمه موضوع بند الف ماده دو تجاوز نماید.
  • ماده سه – در صورتیکه بیمهشده علاوه بر فعالیتهای عادی حرفه ای خویش بطور متناوب و یا مستمر به امور زیر مبادرت نماید, موسسات بیمه میتوانند با اعمال نرخهای ذیل خطرات مشدد را نیز در تعهد خود قرار دهند.
حداقل نرخ اضافی نسبت به طبقه یکم مندرج در ماده ۲ موضوع خطر
۱۵ ۱- شکار
۲۰ ۲- سوارکاری
۳۰ ۳- قایقرانی
۸۰ ۴- هدایت موتورسیکلت دنده ای
۱۵۰ ۵- هدایت و یا سرنشینی هواپیمای آموزشی (باستثنای هواپیمای نظامیاکتشافی و غیرتجاری
۱۷۰ ۶- هدایت و یا سرنشینی اتومبیل کورسی (مسابقه ای)
۲۰۰ ۷-هدایت و یا سرنشینی هلکوپتر(باستثناءهلیکوپترنظامی)
۲۰ ۸- غواصی
۳۰۰ ۹- پرش با چتر نجات ( بجز سقوط آزاد) , هدایت کایت یا هواپیما سایر…. وسائط پرواز بدون موتور
  • تبصره : در مورد سایر خطرات اضافی عنوان نشده , موسسات بیمهموظفند قبل از صدور بیمه نامه موافقت بیمه مرکزی ایران را در مورد حداقل نرخ اضافی اخذ نمایند.
  • ماده چهار – بیمهنامه حوادث گروهی برای گروههای بیش از ده نفر صادر میشود و نرخ آن قبل از اعمال تخفیف گروهی موضوع ماده پنج به شرح جدول زیر خواهد بود.
نرخ بیمه
برای هر ۱۰۰ ریال سرمایه غرامت روزانه بستری شدن در بیمارستان برای هر ۱۰۰ریال سرمایه غرامت روزانه عمومی برای هر ۱۰۰ ریال سرمایه هزینه پزشکی برای هر ۱۰۰۰ریال سرمایه خطر فوت , نقص عضو و از کار افتادگی نوع اشتغال ردیف
۵۵ ۱۸۰ ۸/۰ ۲/۱ موسساتی که بیش از ۷۵% درصد از کارکنان آنها مشمول تعریف طبقات یکم و دوم موضوع ماده ۲ هستند ۱
۱۲۰ ۵۴۰ ۱/۵ ۱/۶ سایر موسسات ۲
  • تبصره : در صورتیکه بیمهشدگان گروهی از پوشش دیگری برای هزینه پزشکی استفاده نمایند, بیمه گر ذیربط میتواند در موارد اعطای تامین زائد بر پوشش مزبور حداکثر تا ۲۰ درصد نسبت به نرخهای گروهی هزینه پزشکی مقرر در این تعرفه تخفیف منظور نماید.
    تبصره : موسسات بیمه موظفند در صورتیکه نوع اشتغال بیمه گذار با تعاریف یاد شده فوق مطابقت ننماید قبل از صدور بیمه نامه موافقت بیمه مرکزی ایران را در مورد نرخ اخذ نمایند.
  • ماده پنج – حداکثر کاهش حق بیمهدر بیمه نامه های گروهی براساس جدول زیر تعیین میگردد.
درصد تخفیف تعداد گروه بیمه شدگان
۵ ۱۰ الی ۱۵۰ نفر
۶ ۱۵۱ الی ۳۰۰ نفر
۸ ۳۰۱ الی ۶۰۰ نفر
۱۰ ۶۰۱ الی ۱۰۰۰ نفر
۱۲ ۱۰۰۱ الی ۲۰۰۰ نفر
۱۵ ۲۰۰۱ الی ۵۰۰۰ نفر
۱۸ ۵۰۰۱ الی ۱۰۰۰۰ نفر
۲۰ ۱۰۰۰۱ الی ۲۰۰۰۰ نفر
۲۳ ۲۰۰۰۱ الی ۵۰۰۰۰ نفر
۲۵ ۵۰۰۰۱ و بیشتر
  • ماده شش – (تعرفه بیمهکوتاه مدت): حق بیمه برای بیمه نامه هایی که مدت اعتبار آنها کمتر از یکسال باشد بشرح زیر تعیین میشود:
درصدحق بیمه سالانه مدت بیمه نامه
۵ تا پنج روز
۱۰ از شش روز تا پانزده روز
۲۰ از شانزده روز تا یکماه
۳۰ از یکماه تا دو ماه
۴۰ از دو ماه تا سه ماه
۵۰ ز سه ماه تا چهار ماه
۶۰ از چهارماه تا پنج ماه
۷۰ از پنج ماه تا شش ماه
۸۵ از شش ماه تا نه ماه
۱۰۰ از نه ماه تا بالا
  • ماده هفت – نرخ بیمهدر این تعرفه سالیانه میباشد . در صورت صدور بیمه نامه به مدت کمتر از یکسال , مقررات ماده شش (تعرفه بیمه کوتاه مدت) اعمال میگردد.
  • ماده هشت – موسسات بیمهموظفند در مورد بیمه نامه هایی که حداکثر پس از ۱۸۰ روز از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه صادر و یا تمدید میشوند, نسبت به اعمال مقررات این آیین‌نامه اقدام نمایند.
  • ماده نه – کلیه مقررات مغایر با این آیین‌نامه از تاریخ اجرای این آیین‌نامه ملغی است.

 

آئین نامه شماره ۱ /۲۴ /مکمل آیین‌نامه تعرفه بیمه حوادث /اصلاح نرخ های مندرج در آیین‌نامه

شورای عالی بیمه در جلسه مورخ ۱۱/۱۱/۱۳۷۸ موارد زیر را به عنوان مکمل آیین‌نامه شماره ۲۴ (تعرفه بیمه حوادث) مورد تصویب قرار داد:

  1. نرخ و شرایط مندرج در این آیین‌نامه در مورد افرادی قابل اعمال است که سن آن ها کمتر از ۷۵ سال تمام باشد و در صورتی که سن فرد متقاضی بیمهبیشتر از ۷۵ سال باشد شرکتهای بیمه باید به ازای هر سال سن اضافه بر ۷۵ سال ؛ ده درصد حق بیمه اضافی دریافت نمایند.

بیمه مرکزی ایران میتواند در موارد خاص برای بیمه نامه های گروهی براساس نرخ دیگری موافقت نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا