قانون بیمه

آیین‌نامه شماره ۸؛ مقررات و تعرفه بیمه باربری

  • ماده یک – موسساتبیمه مکلفند بیمه نامه های باربری را براساس مقررات و نرخهای تعیین شده در این آیین‌نامه صادر نمایند.
  • ماده دو – حداقل نرخهای حق بیمهمربوط به بیمه مستقیم باربری (تعرفه بیمه باربری ) بشرح زیر تعیین میشود:
    • الف-بیمهباربری باشرایط دابلیو-۱به انضمام خطرهای عدم تحویل، دزدی، قلاب زدگی، آبدیدگی، روغن زدگی، شکست و ریزش، خسارات ناشی از کالاهای دیگر بر حسب نوع کالا و رعایت شرایط مقرر در این آیین‌نامه به شرح زیر:
نرخ به درصد نوع کالا
۶ نرخها – آئینه جام با فرانشیز درصد۵
۳ آئینه (سایر انواع) با فرانشیز درصد۵
۱/۲ آجر نسوز
۱/۴ آسانسور
۱/۷ آگوستیک تایل
۱/۵ آلومینیوم بطور ورق
۲ آهن گالوانیزه و روغن
۱/۳ ابزار
۱/۲ اتومبیل باری ( درصندوق یا بدون صندوق با فرانشیز۰۰۰ر۵ ریال هر دستگاه)
۱/۷ اتومبیل سواری، وانت با فرانشیز ۵/۱ درصد
۲/۵ اثاثیه و لوازم شخصی
۱/۵ اجاق گازی،نفتی با خراشیدگی و فرورفتگی
۱/۲ ادویه جات
۲/۵ اشیاء چدنی
۱/۳ اطو برقی
۱/۲ الکترود
۳ ایرانیت
۱ بادام
۱/۳ بادبزن برقی
۱/۲ باطری رادیو و چراغ قوه
۱/۱ برنج خوراکی با فرانشیز ۱ درصد کل محموله تا بندر مقصد
۱/۵ برنج فلز بطور ورق
۴ بلور آلات با فرانشیز ۵ درصد
۱/۴ پارچه های ابریشمی
۱/۴ پارچه های پشمی
۱/۵ پارچه های مشمعی، پلاستیکی، مومی و انواع آن
۱/۲ پارچه های نخی
۱/۴ پالتو، بارانی
۱ پشم
۱/۲ پشم شیشه أی
۱/۱ پمپ های آب و انواع آن
۰/۹ پنبه در عدل با خسارت محلی
۱ پنبه مصنوعی و الیاف مصنوعی
۱/۵ پنیر
۱/۵ پودر در بشکه (مواد شیمیایی خشک)
۱/۸ پودر در کیسه (مواد شیمیایی خشک)
۱/۶ پوست
۱/۱ پیچ و مهره
۱/۵ پیله ابریشم
۱/۵ پیه و چربیهای صنعتی
۱/۶ تخته سه لایی با شکست
۱/۳ ترازوی معمولی
۰/۷ تراکتور و ادوات کشاورزی و کمباین و ماشین آلات راه سازی و ماشین آلات ساختمانی با فرانشیز ۰۰۰ر۵ ریال هر دستگاه
۱/۳ ترانسفورماتور
۱/۵ تفنگ و فشنگ
۱/۷ تلویزیون و قطعات منفصله آن
۱/۲ تنباکو
۱/۲ توتون
۱/۳ جاروی برقی
۰/۹ چای
۱/۵ چرخ خیاطی
۱/۵ چوب پنبه
۳/۵ چینی آلات
۱/۱ حبوبات با فرانشیز ۱ درصد کل محموله در صورتیکه فله باشد تا بندر مقصد
۲ حلب بطور ورق
۱/۶ خرازیجات (دکمه، روبان، کلاه، زیرپوش و نظائر آنها)
۱/۲ خشکبار و انواع آن (غیر از بادام)
۱/۳ خوراک دام از هر نوع
۲ دارو (مایع در شیشه)
۱/۵ دارو (انواع دیگر آن)
۱/۲ دوچرخه با فرورفتگی
۱/۵ دیگ بخار چدنی (برای شوفاژ(
۱ دیگ بخار فولادی
۱ ذرت با فرانشیز ۱ درصد کل محموله درصورتی که فله باشد تا بندر مقصد
۱/۷ رادیو و قطعات منفصله
۱/۵ ریش تراش برقی
۲/۵ روده
۱/۷ روده مصنوعی
۱/۷ روغن ترمز و موتور در قوطی
۱/۳ روغن خوراکی جامد در قوطی
۱/۷ روغن خوراکی مایع در قوطی یا شیشه
۲ روغن موتور در بشکه
۲ روکش چوب بصورت ورقه
۱/۵ روی بصورت ورق
۲ سالامبور
۱/۷ سلولوید
۱/۷ سنگ سمباده و دیسکهای سنگ بری
۱/۵ سیمان در بشکه آهنی و چوبی
۲/۵ سیمان در پاکت با فرانشیز ۵ درصد
۱/۲ شکر
۱/۵ شیر کندانسه و شیر خشک
۶ شیشه اتومبیل با فرانشیز ۵/۱ درصد
۶ شیشه جام با فرانشیز ۵/۱ درصد
۲ شیشه مسلح
۱/۸ صفحه گرامافون
۱/۷ ضبط صوت و قطعات منفصله
۱ طلا (سکه و شمش) با بارنامه تضمینی
۱/۴ ظرف شویی با خراشیدگی و فرورفتگی
۱ غلات با فرانشیز ۱ درصد کل محموله بصورت فله تا بندر مقصد
۲ فرش
۱/۷ فلاسک
۲ فورمیکا بصورت ورقه
۱/۷ فیبر بصورت ورقه
۱/۷ فیلم (عکاسی، طبی، سینمایی) و انواع آن
۳ قرمز دانه
۰/۷ قطعات منفصله اتومبیل از هر قبیل برای مونتاژ (C.K.D)
۱ قطعات موتور سیکلت برای مونتاژ (C.K.D)
۱ قطعات دوچرخه برای مونتا
۱/۲ قفل
۱/۲ قند
۱ کابل و انواع آن
۱/۲ کاربن بلاک
۱/۷ کاغذ
۱/۳ کاغذ سمباده
۱/۵ کاکائو
۱/۲ کاموا
۰/۹ کتاب
۱/۲ کتیرا
۱ کپسول اکسیژن خالی
۱/۲ کرک
۱/۵ کره
۱/۳ کلید و پریز
۱/۳ کمپرسور یخچال
۱/۲ کنتور آب
۱/۷ کنتور برق
۱/۵ کنسرو
۱/۲ کود شیمیایی در کیسه
۱/۵ کولر
۱/۱ کیسه سیمان
۱ کیسه، گونی، چتایی و نخ گونی
۱/۷ گرامافون و قطعات منفصله
۱/۲ گردو
۱/۷ گریس
۱/۷ گلوکز مایع
۱/۸ گوشت منجمد
۱/۲ لاستیک رویی و تویی دوچرخه و موتور سیکلت
۰/۸ لاسیتک دویی و تویی وسائط نقلیه موتوری از هر قبیل به استثنای دوچرخه و موتور سیکلت
۰/۵ لاستیک طبیعی کائوچو
۰/۸ لاستیک مصنوعی
۱/۷ لامپ الکتریکی
۱/۷ لامپ تصویر تلویزیون
۲/۲ لامپ فلورسنت
۱/۴ لباسشویی با خراشیدگی و فرو رفتگی
۱/۲ لوازم آتش نشانی
۲ لوازم آرایش و شیشه های خالی مربوط به آن
۴ لوازم آزمایشگاه (لوله های آزمایشی، وقوع، انبیق، شیشه و نظائرآن)
۱/۴ لوازم الکترونیکی
۱/۳ لوازم الکتریکی خانگی
۱/۲ لوازم بخاری
۳ لوازم بهداشتی ساختمان با فرانشیز ۵ درصد
۱/۵ لوازم تحریر
۱/۵ لوازم تهویه مرکزی
۱/۲ لوازم درو پنجره
۱/۴ لوازم سفره (قاشق، چنگال، کارد و غیره)
۱/۹ لوازم لابراتوار (عکاسی، جراحی، سینمایی، غیر از لوازم الکتریکی
۱/۲ لوازم لوله کشی ( سه راه، زانو، شیر و غیره)
۱/۲ لوازم نجاری (یراق جات)
۱/۴ لوازم یدکی کلیه وسائط نقلیه موتوری زمینی
۱ لوازم یدکی ماشین آلات صنعتی نوع الف
۱/۲ لوازم یدکی ماشین آلات صنعتی نوع ب
۱/۴ لوازم یدکی ماشین آلات صنعتی نوع ج
۱/۴ لوازم یدکی کلیه وسائط نقلیه هوایی
۲/۵ لوستر با فرانشیز ۵ درصد
۰/۷ ماشین آلات کشاورزی و ساختمان و راه سازی با فرانشیز ۰۰۰ر۵ ریال هر دستگاه
  • ماشین آلات صنعتی :
    • نوع الف : اتومبیل – پروفیل سازی – تراکتور سازی – چدن ریزی – ذوب فلزات – سیمان – فیبرسازی – قندسازی – کابلسازی- کاغذ سازی – ماشینسازی – مفتول سازی-مقواسازی ۷/۰ درصد
    • نوع ب :آسانسور سازی – باطری سازی – برنج کوبی – بیسکویت سازی – ریسندگی و بافندگی (از هر قبیل)– چینی سازی ( بهداشتی و غیر آن) – روغن کشی – شیرینی پزی – صابون پزی – قوطی سازی- کارتن سازی–کفش سازی–کنتور سازی– لاستیک سازی ماشینآلات کارخانه – چای ۹/۰ درصد
    • نوع ج :
نرخ به درصد نوع کالا
۱/۴ ماشین آلات الکترونیکی
۱/۴ ماشی تحریر و حساب
۱/۵ مس بصورت ورق
۳ مشروبات در شیشه و بشکه
۱/۲ مشعل
۱/۴ مفتول
۱/۵ مقره
۱/۷ مقوا با پارگی
۱/۲ مو
۱ مواد اولیه لاستیک سازی (بجز کاربن بلاک)
۱/۷ مواد پلاستیکی در کیسه
۱/۳ مواد خوراکی در قوطی
۲/۲ مواد شیمیایی بدون خطر مایع در بشکه های آهنی ۵۰ الی ۱۰۰ کیلویی
۲/۵ مواد شیمیایی خطرناک
۱/۴ موتورسیکلت با فرورفتگی
۱/۳ مو خشک کن (سشوار)
۱/۲ میخ و نعلچه
۱/۷ میکا بصورت ورقه
۱ نخ
۱/۵ نسکافه
۱ نقره (سکه و شمش) با بارنامه تضمینی
۱/۶ نورافکن
۱/۵ ورشو بصورت ورق
۱/۴ یخچال برقی و نفتی با خراشیدگی وفرورفتگی
  • – فرانشیز – در کلیه مواردی که در مقابل نرخحق بیمه در تعرفه فرانشیز معین نشده است، فرانشیز اجباری در صورت وقوع خسارت سه درصد میباشد و در مواردیکه تغییر یا حذف فرانشیز مورد نظر باشد موسسات بیمه موظفند نرخ حق بیمه مربوط را از بیمه مرکزی ایران اخذ و سپس بصدور بیمه نامه اقدام نمایند. منظور از فرانشیز مقداری از خسارت است که در هر صورت بعهده بیمه گذار میباشد.
    – در مورد کالایی که نرخ حق بیمه آن در این تعرفه معین نشده باشد موسسات بیمه موظفند پس از جلب موافقت بیمه مرکزی ایران درمورد نرخ بصدور بیمه نامه مبادرت نمایند.بیمه مرکزی ایران هر سه ماه یک با ر نرخ حق بیمه اینگونه کالاها را برای تصویب به شورای عالی بیمه گزارش خواهد کرد.
    – در صورتیکه خطری در بیمه نامه استثناء شود برای هرگونه تقلیل نرخ موافقت قبلی بیمه مرکزی ایران باید اخذ شود.
    – در صورتیکه بیمه خطراتی علاوه بر خطرات مذکور در بند الف این ماده مورد نظر باشد نرخ حق بیمه اضافی توسط بیمه مرکزی ایران معین خواهد شد.
  • ب -بیمهباربری با شرایط اف – پی – ا بانضمام خطر عدم تحویل از هر طریق ۸/۲ در هزار
  • ج -بیمهباربری با شرایط اف – پی – افقط از هر طریق ۲/۴ در هزار
  • د -بیمهاز بین رفتن کلی کالا در یک مرحله و در نتیجه آتش سوزی ۲ در هزار
  • ماده سه – نرخهای مقرر در ماده دو این آیین‌نامه شامل خطر جنگ نمیباشد، نرخحق بیمه خطر جنگ باید براساس نرخهای متداول مراجع صالحه بین المللی که توسط بیمه مرکزی ایران ابلاغ میگردد به نرخ حق بیمه مقرر اضافه شود.
  • ماده چهار – نرخهای مقرر در ماده دو این آیین‌نامه در مورد حمل کالا با کشتی هایی اعتبار دارد که بیش از ۱۵ سال از تاریخ ساخت آن نگذشته باشد در غیر اینصورت باید نرخ حق بیمه اضافی براساس نرخهای متداول مراجع صالحه بین المللی مربوط به سن کشتی که توسط بیمه مرکزی ایران ابلاغ میگردد به نرخ حق بیمه مقرر اضافه شود.
  • ماده پنج – نرخهای مقرر در ماده دو این آیین‌نامه در مورد حمل کالا با کشتی های طبقه بندی شده اعتبار دارد . در غیر اینصورت نرخ حق بیمه اضافی باید براساس نرخهای مراجع صالحه بین المللی که توسط بیمه مرکزی ایران ابلاغ می گردد به نرخ حق بیمه مقرر اضافه شود.
  • ماده شش – نرخحق بیمه برای حمل کالا بوسیله بارج (دوبه) و کشتی های بادبانی و نظایر آن حداقل سی درصد بیشتر از نرخهای مقرر در ماده دو این آیین‌نامه خواهد بود.
  • ماده هفت – نرخحق بیمه برای حمل کالا از هر یک از بنادر و جزایر جنوبی ایران به مقصد یکدیگر و یا در منطقه خلیج فارس و دریای عمان با کشتی های طبقه بندی شده سی درصد کمتر از نرخهای مقرر در ماده دو این آیین‌نامه خواهد بود.
  • ماده هشت – نرخحق بیمه برای حمل کالا بوسیله هواپیما سی درصد کمتر از نرخهای مقرر در ماده دو این آیین‌نامه خواهد بود.
  • ماده نه – قبول بیمهتمام خطر نصب ماشین آلات حمل شده ضمن بیمه نامه باربری آن مجاز نیست و برای خطر نصب ماشین آلات حمل شده باید بیمه نامه جداگانه أی صادر شود.
  • ماده ده – اعتبار بیمهنامه های صادره براساس نرخهای مذکور در ماده دو این آیین‌نامه به محض رسیدن کالا به مقصد تعیین شده در بیمه نامه خاتمه می یابد معهذا در صورتیکه کالا به مقصد تعیین شده در بیمه نامه نرسد اعتبار بیمه نامه به ترتیب زیر ادامه خواهد داشت :
    • الف – در مورد حمل کالابا وسائط نقلیه آبی لغایت ۴۵ روز پس از تخلیه کالا در بندر مقصد .
    • ب -در مورد حمل کالابا وسائط نقلیه زمینی لغایت ۴۵ روز پس از ورود کالا به مرز .
    • ج -در مورد حمل کالابا هواپیما لغایت ۳۰ روز پس از رسیدن هواپیما به فرودگاه مقصد.
    • د – در مورد حمل کالادر داخل کشور لغایت ۸ روز پس از رسیدن کالا به انبار موسسه حمل و نقل در مقصد.
  • ماده یازده – در صورتیکه قبل از انقضای مدتهای بالا کالابه مقصد تعیین شده در بیمه نامه نرسیده باشد می توان با دریافت حق بیمه اضافی به میزان ده درصد نرخ مربوط برای هر پانزده روز یا کسر پانزده روز اعتبار بیمه نامه را تمدید نمود.
  • ماده دوازده– موسساتبیمه مجاز به صدور بیمه نامه باربری با نرخی کمتر از نرخهای مقرر و با مدتی بیشتر ازمدتهای مقرر در این آیین‌نامه نیستند مگر در موارد استثنایی و با جلب موافقت قبلی بیمه مرکزی ایران .
  • ماده سیزده – در مورد کالایی که بدون افتتاح اعتبار اسنادی در بانکهای ایران به کشور وارد میشوند موسساتبیمه می توانند در هر مورد با موافقت قبلی بیمه مرکزی ایران بیمه نامه براساس نرخهای کمتری صادر نمایند .
  • ماده چهارده – مقررات این آیین‌نامه از تاریخ اول دی ماه ۱۳۵۲ قابل اجرا است .

(آیین‌نامه شماره ۱/۸)

شورای عالی بیمه حداقل نرخ حق بیمه مربوط به بیمه مستقیم باربری تعدادی از کالاهایی که نرخ آنها در آیین‌نامه شماره ۸ (تعرفه بیمه باربری ) معین نشده است در جلسه مورخ۲۴/۲/۱۳۵۳ به شرح زیر تصویب کرد:

نرخ به درصد نوع کالا
۲/۵ آلات موسیقی غیر از ارگ و پیانو
۲ آهن نبشی گالوانیزه
۳/۵ ارگ با فرانشیز ۵ درصد
۱/۵ پنبه کوهی
۳/۵ پیانو با فرانشیز ۵ درصد
۱/۲ تور چراغ
۱/۵ چراغ توری
۱/۴ چسب به صورت نوار
۱/۵ چسب به صورت مایع
۱/۵ خاک چینی
۱/۷ رنگ
۱/۲ فنر
۱ فولاد
۲/۵ قالب چدنی
۱/۴ ماشین آلات خط کشی خیابان
۰/۶ ماشین آلات معدن
۰/۹ ماشین آلات کارخانه یخچال سازی

(آیین‌نامه شماره ۲/۸)

شورای عالی بیمه حداقل نرخ حق بیمه مربوط به بیمه مستقیم باربری تعدادی از کالاهایی که نرخ آنها در آیین‌نامه شماره ۸ (تعرفه بیمه باربری) معین نشده است در جلسه مورخ ۲۸/۸/۱۳۵۳ به شرح زیر تصویب کرد:

نرخ به درصد نوع کالا
۲/۲ کاشی
۱/۵ سرامیک
۱/۶ ساعت
۱/۴ ماشین چاپ و فتوکپی
۱/۵ گراگرام، رادیو گرام و قطعات منفصله آن
۱/۵ تلفن و قطعات منفصله آن
۱/۵ در بازکن برقی و قطعات منفصله آن

(آیین‌نامه شماره ۳/۸)/مقررات مکمل آیین‌نامه شماره ۸

شورای عالی بیمه حداقل نرخ حق بیمه مربوط به بیمه مستقیم باربری تعدادی از کالاهایی که نرخ آنها در آیین‌نامه شماره ۸ (تعرفه بیمه باربری ) معین نشده است در جلسه مورخ ۱۷/۹/۱۳۵۴ به شرح زیر تصویب کرد:

نرخ به درصد نوع کالا
۱/۴ رنگ در قوطی
۱/۲ لوله چدنی
۱ لوله فولادی
۰/۸ سنگ معدن از هر قبیل
۲/۵ میز و صندلی و مبل چوبی
۱ تخت فلزی
۰/۹ وسایل ساختمانی فلزی
۱/۲ مته الکتری
۰/۹ ماشین آلات چاپخانه
۱/۹ وسایل آزمایشگاهی (به غیر از لوله های آزمایش قرع وانبیق و شیشه و نظایر آن)
۱/۷ مواد شیمیایی بدون خطر در ظرفهای فلزی تا ۵ کیلو گرم
۲ شیمیایی بدون خطر در ظرفهای بیش از۵ وکمتر از ۵۰کیلو گرم
۱/۳ تسمه فلزی
۱ فیلتر پنبه کوهی
۱/۳ فیلتر آب فلزی
۲ فیلتر آب چینی
۰/۹ ماشین فرش شویی وموکت شویی
۰/۹ ژنراتوربرق
۰/۹ تریلی
۰/۷ جرثقیل
۱/۷ کیسه کاغذی جاروبرقی
۰/۹ ماشین کلیدسازی
۰/۹ ماشین برش کاغذغیرالکترونیکی
۱/۳ قهوه جوش
۱/۹ لوازم جراحی
۱ تیغ اصلاح
۱/۵ مشمع
۱/۷ قوطی ازفیبر
۱/۲ میز،صندلی،قفسه فلزی
۱/۲ پروفیل آهن

(آیین‌نامه شماره ۴/۸)/مقررات مکمل آیین‌نامه شماره ۸

شورای عالی بیمه حداقل نرخ حق بیمه مربوط به بیمه مستقیم باربری تعدادی ازکالاهایی که نرخ آنهادرآیین‌نامه شماره ۸ (تعرفه بیمه باربری)معین نشده است درجلسه مورخ۱۹/۲/۱۳۵۵به شرح جدول ذیل تصویب کرد:

نرخ به درصد نوع کالا
۱/۲ لوازم ورزشی
۲ عینک
۱ قطعات برای ساختمان پیش ساخته

(آیین‌نامه شماره ۵/۸)/مقررات مکمل آیین‌نامه شماره ۸

شورای عالی بیمه حداقل نرخ حق بیمه مربوط به بیمه مستقیم باربری تعدادی از کالاهایی را که نرخ آنها در آیین‌نامه شماره ۸ (تعرفه بیمه باربری ) معین نشده است در جلسه مورخ ۴/۹/۲۵۳۵ به شرح زیر تصویب کرد:

نرخ به درصد نوع کالا
۱/۸ چرم (اعم از طبیعی و مصنوعی)
۱/۲ ماسک
۱/۵ شانه
۱/۲ لوازم یدکی و قطعات فلزی چرخ خیاطی
۲ قطعات چوبی چرخ خیاطی

(آیین‌نامه شماره ۶/۸)

شورای عالی بیمه در جلسه مورخ ۲۸/۱۲/۲۵۳۵ اصلاحات زیر را در آیین‌نامه شماره ۸ (تعیین میزان حق بیمه مربوط به بیمه مستقیم باربری کالا – تعرفه بیمه باربری ) تصویب کرد که از اول اردیبهشت ماه ۲۵۳۶ شاهنشاهی به موقع اجراء گذارده شود:
بندهای ب و ج ماده ۲ به شرح زیر تغییر یابد:
بیمه باربری باشرایط اف-پی-ا ازهرطریق به انضمام خطرعدم تحویل ۵/۳ درهزار
بیمه باربری باشرایط اف-پی-ا فقط ازهرطریق ۳ درهزار
دوم – بند هـ به شرح زیر به ماده ۲ اضافه شود:
بیمه باربری تمام خطر(طبق All Risks Clauses) برحسب نوع کالا نرخهای مقرردربند الف ماده به اضافه حداقل۲۰درصدنرخهای همان کالا خواهدبود
سوم – ماده ۸ به شرح زیر تغییر یابد:
ماده ۸- نرخ حق بیمه برای حمل کالا بوسیله هواپیما بیست و پنج درصد کمتر از نرخهای مقرر در ماده دو این آیین‌نامه خواهد بود.
چهارم – ماده ۱۱ به شرح زیر تغییر یابد:
ماده یازده -موسسات بیمه میتوانند با دریافت حق بیمه اضافی به شرح زیر اعتبار بیمه نامه را تمدید کنند مشروط بر اینکه اولا کالا به مقصد تعیین شده در بیمه نامه نرسیده باشد ثانیا درخواست تمدید قبل از انقضای اعتبار بیمه نامه به موسسه بیمه رسیده باشد:

  • الف – بیمهباربری با شرایط دبلیوا (A) و بیمه باربری با شرایط تمام خطر (CLAUSES RISK ِِAll) :
    1. برای پانزده روز اول ده درصد نرخهای مقرر برای هر کالامشروط بر این که از دو در هزار مبلغ بیمه شده کمتر نباشد.
    2. برای پانزده روز دوم پانزده درصد نرخهای مقرر برای هر کالامشروط بر این که از دو و نیم در هزار مبلغ بیمه شده کمتر نباشد.
    3. برای پانزده روز سوم بیست درصد نرخهای مقرر برای هر کالامشروط بر این که از سه در هزار مبلغ بیمه شده کمتر نباشد.
    4. برای پانزده روز چهارم و هر پانزده روز بعدی بیست و پنج درصد نرخهای مقرر برای هر کالامشروط بر این که از سه و نیم در هزار مبلغ بیمه شده کمتر نباشد.
  • ب- بیمهباربری با شرایط اف – پی – ا (P.A) و بیمه از بین رفتن کلی کالا ( TOTAL LOSS) در یک مرحله و در نتیجه آتش سوزی .
    1. برای پانزده روز اول یک در هزار مبلغ بیمهشده .
    2. برای پانزده روز دوم یک و نیم در هزار مبلغ بیمهشده .
    3. برای پانزده روز سوم دو در هزار مبلغ بیمهشده .
    4. برای پانزده روز چهارم و هر پانزده روز بعدی دو و نیم در هزار مبلغ بیمهشده .

تبصره : در بندهای الف و ب این ماده کسر پانزده روز نیز پانزده روز محسوب می شود.

(آیین‌نامه شماره ۷/۸)

کاهش نرخ های مندرج در ماده ۲ به میزان ۱۵ % اول سال ۱۳۵۹
شورای عالی بیمه در اجرای بند ۴ ماده ۱۷ قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گر ی در جلسه مورخ ۲۸/۱۱/۱۳۵۸ مقرر داشت :
نرخهای مندرج در ماده ۲ آیین‌نامه شماره ۸ (تعرفه بیمه باربری ) از اول سال ۱۳۵۹ معادل ۱۵% کاهش می یابد.

(آیین‌نامه شماره ۸/۸)

تعیین نرخ های بیمه های صادراتی و ترانزیت
شورای عالی بیمه در اجرای بند ۴ ماده ۱۷ قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گر ی در جلسه مورخ ۱۳/۴/۱۳۷۳ تصویب کرد:
شرکتهای بیمه از این پس می توانند بیمه نامه های صادراتی و ترانزیت (عبوری) از گمرکات ورودی تا گمرکات خروجی کشور را با توجه به آیین‌نامه شماره ۸ شورایعالی بیمه و منضمات آن، با نرخهای زیر صادر نمایند.
۱- برای بیمه نامه های ریالی درشرایط F.P.A، W.A و تمام خطر با ۵۵ درصد از نرخ های تعرفه موردعمل فعلی
۲- برای بیمه نامه های ارزی درشرایط F.P.A، W.Aتمام خطر با۳۵ درصد از نرخ های تعرفه موردعمل فعلی ضمنا شرکتهای بیمه می توانند در مورد کالاهای ترانزیت خارج از مرزهای ایران ضمن رعایت حداقل نرخهای موضوع این مصوبه با نرخهای رقابتی بین المللی عمل نمایند. بیمه نامه های کالاهای وارداتی به کشور از شمول این مصوبه خارج میباشد.

(آیین‌نامه شماره ۹/۸)

تعیین مدت اعتبار بیمه های باربری و تخفیف ۱۰ درصدی پرداخت نقدی حق بیمه
شورای عالی بیمه در اجرای بند ۴ ماده ۱۷ قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری در جلسه مورخ ۲۹/۳/۱۳۷۴ تصویب کرد:
۱.مدت اعتبار بیمه های باربری که برای گشایش اعتبار صادر میشود فقط در صورتی از یکسال فراتر خواهد رفت که ظرف این مدت و قبل یا همزمان با گشایش اعتبار حق بیمه آن پرداخت شده باشد . در غیر اینصورت بیمه نامه از درجه اعتبار ساقط است مگر آن که بیمه گذار قبل از انقضای مدت مذکور درخواست تمدید بیمه را نماید که در چنین شرایطی بیمه گر موظف است با نرخ و شرایط جاری بیمه را تمدید نماید.
۲.شرکتهای بیمه مجازند برای بیمه های باربری که حق بیمه آن نقدا در زمان صدور بیمه نامه دریافت میشود حداکثر ده درصد تخفیف نقدی منظور نمایند.

(آیین‌نامه شماره ۱۰/۸)

کاهش نرخ به میزان ۲۰ درصد
شورای عالی بیمه در اجرای بند ۴ ماده ۱۷ قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران وبیمه گری در جلسه مورخ ۲۸/۸/۱۳۸۰ مقرر نمود:
حداقل نرخهای مصوب بیمه باربری به میزان بیست درصد کاهشمییابد.

(آیین‌نامه شماره ۱۱/۸)

کاهش نرخ های مندرج در

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا