قانون بیمه

آیین‌نامه شماره ۱؛ واگذاری بیمه اتکایی از کارمزد تا مشارکت در سود

آیین‌نامه شماره ۱؛ نحوه واگذاری بیمه‌های اتکایی اجباری و میزان کارمزد و مشارکت در سود –  تاریخ تصویب: ۲۷/۱/۱۳۵۱

به گزارش دنیای بیمه، شورای عالی بیمه در اجرای ماده ۲۷ قانون تا سیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری آیین‌نامه زیر را که مشتمل بر ۱۱ ماده و ۳ تبصره است در جلسه مورخ ۲۷ فروردین‌ماه ۱۳۵۱ تصویب کرد:

ماده ۱- مؤسسات بیمه بایستی منتهی تا یک ماه پس از انقضا هرماه صورت‌های زیر را برای بیمه مرکزی ایران ارسال دارند:

  1. صورت بیمه‌نامه‌های صادره ظرف ماه.
  2. صورت تغییرات حاصله ظرف ماه در بیمه‌نامه‌های موجود.
  3. صورت خسارات پرداخت‌شده.

صورت‌های فوق طبق نمونه‌ای که بیمه مرکزی ایران معین می‌کند، تنظیم و ارسال خواهد شد .

ماده ۲- مؤسسات بیمه بایستی منتهی تا یک ماه پس از انقضا هر سه ماه صورت خسارات معوقه (اعلام‌شده و پرداخت‌نشده) تا آخر آن سه ماه را طبق نمونه‌ای که بیمه مرکزی ایران تعیین می‌کند، برای این سازمان ارسال دارند.

ماده ۳- صورتحساب‌های مربوط به واگذاری‌های اتکایی اجباری برای هر سه ماه به‌طور جداگانه بر اساس صورت‌های رسیده از مؤسسات بیمه توسط بیمه مرکزی ایران تهیه خواهد شد. هر یک از مؤسسات بیمه می‌توانند در صورت موافقت بیمه مرکزی ایران تنظیم صورتحساب‌های مربوط به واگذاری‌های اتکایی اجباری را خود به عهده بگیرند.

ماده ۴- مؤسسات بیمه واگذارنده و همچنین بیمه مرکزی ایران موظف هستند ظرف یک ماه از تاریخ ارسال صورتحساب به پرداخت بدهی خود اقدام کنند، تأخیر بیش از یک ماه در پرداخت بدهی موجب تعلق بهره با نرخ ۸ درصد در سال خواهد شد.

ماده ۵- هرگاه موسسه بیمه‌ای ناگزیر به پرداخت خسارتی بیش از ۱۰ میلیون ریال شود، می‌تواند از بیمه مرکزی ایران درخواست کند که سهم خود را در خسارت فوق قبل از انقضا سه ماه پرداخت نماید، در این صورت بیمه مرکزی ایران پس از کسر مطالبات خود از موسسه بیمه متقاضی، سهم خود را در خسارت ظرف یک هفته پرداخت خواهد کرد.

ماده ۶- در مورد کلیه انواع بیمه‌های هواپیما (انواع وسایط نقلیه هوایی) – بیمه‌های کشتی (انواع وسایط نقلیه آبی ( و بیمه‌های نفتی صرف‌نظر از مبلغ حق بیمه و در مورد سایر بیمه‌ها هرگاه حق بیمه از مبلغ یک‌میلیون ریال متجاوز باشد، موسسه بیمه صادرکننده موظف است سهم اتکایی بیمه مرکزی ایران را پس از وضع کارمزد منتهی یک هفته بعد از وصول حق بیمه و حداکثر تا یک ماه پس از تاریخ صدور بیمه‌نامه پرداخت کند.

تبصره- هرگاه در مورد بیمه‌های فوق حق بیمه تقسیط شده باشد، سهم بیمه مرکزی در هر یک از اقساط حق بیمه یک هفته پس از وصول و حداکثر تا یک ماه پس از سررسید بایستی پرداخت شود.

ماده ۷- حق بیمه منظور در صورتحساب‌های واگذاری مؤسسات بیمه به بیمه مرکزی ایران بایستی بر اساس نرخ‌های تعیین‌شده در تعرفه‌های مصوب شورای عالی بیمه باشد.

تبصره- موسسه بیمه واگذارنده می‌تواند در صورت جلب موافقت قبلی بیمه مرکزی ایران بیمه‌نامه با نرخ‌های کمتر از نرخ‌های مصوب شورای عالی بیمه صادر کند. هرگاه در مورد این‌گونه بیمه‌ها نرخ حق بیمه و شرایط بیمه بدون موافقت قبلی بیمه مرکزی ایران معین‌شده باشد، واگذاری قانونی با نرخ و شرایطی است که بیمه مرکزی ایران تعیین خواهد کرد.

ماده ۸- بیمه مرکزی ایران حق‌العمل‌های بیمه اتکایی ذیل را به شرکت‌های بیمه منظور خواهد نمود :

 

حریق

 ۳۰ درصد

حمل و نقل

۲۷.۵ درصد

حوادث و ناخوشی‌ها

۳۰ درصد

اتومبیل

۲۵ درصد

بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایط نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث

۵ درصد

عمر

در سال اول ۳۰ در هزار سرمایه بیمه‌شده مشروط بر اینکه از ۲ درصد کلیه حق‌بیمه‌های مدت قرارداد یا از ۵۰ ‌درصد حق بیمه سال اول تجاوز نکند. سال‌های بعد سه درصد حق بیمه .

جمعی- عمر و حوادث

۱۵ درصد

 

ماده ۹- خسارت منظور در صورتحساب‌های سه‌ماهه برای هر مورد بر اساس ارقام خسارات پرداخت‌شده به بیمه‌گذاران و صاحبان حقوق در بیمه‌نامه‌ها احتساب می‌شود.موسسه بیمه واگذارنده می‌تواند حق‌الزحمه کارشناسان خود و سایر هزینه‌های متعارف مربوط به خسارت از قبیل هزینه دادرسی و هزینه داوری را نیز به حساب خسارت منظور کند، ولی احتساب حقوق و مزایای کارمندانی که در ساعات اداری به امر رسیدگی پرونده‌های خسارات اشتغال دارند، به‌حساب خسارت ممنوع است.

ماده ۱۰- بیمه مرکزی ایران در امر رسیدگی به پرونده خسارت و برآورد میزان آن نظارت خواهد کرد. ممکن است در مورد خساراتی که میزان آن‌ها به حد معینی نمی‌رسد از نظارت مزبور صرف‌نظر شود . حد مزبور در مورد هر یک از رشته‌های بیمه توسط بیمه مرکزی ایران معین خواهد شد .

ماده ۱۱- بیمه مرکزی ایران علاوه بر حق‌العمل‌های موضوع ماده ۸ هر یک از مؤسسات بیمه را در سودی که از مجموع معاملات آن‌ها در سال بوده به میزان ۳۰ درصد شرکت خواهد داد. حساب سود مزبور به طریق ذیل به عمل خواهد آمد:

 

درآمد

هزینه

۱- اندوخته حق‌بیمه‌های سال قبل

۱- حق‌العمل‌های موضوع ماده ۸

۲- اندوخته خسارات معوقه سال قبل

۲- خسارات پرداخت‌شده

۳- حق‌بیمه‌های دریافتی در مدت سال

۳- پنج درصد از حق بیمه به‌عنوان هزینه بیمه‌گر اتکایی

 

۴- اندوخته حق‌بیمه‌ها

۵- اندوخته خسارات

۶- وجوهی که برای استهلاک زیان احتمالی سال یا سال‌های قبل به‌حساب منظور شده .

 

تبصره- اندوخته حق‌بیمه‌های مذکور در این ماده به میزان ذیل تعیین خواهد شد:

 

حریق- اتومبیل- حوادث

۴۰ درصد

حمل‌ونقل

۲۰ درصد

عمر

طبق ذخیره ریاضی


آیین‌نامه شماره ۱/۱؛ اصلاح ماده یک آیین‌نامه شماره ۱

مقررات مکمل آیین‌نامه شماره ۱ راجع به نحوه واگذاری بیمه‌های اتکایی اجباری و میزان کارمزد و مشارکت در سود آن.

شورای عالی بیمه در جلسه مورخ ۹/۹/۱۳۷۱ تصویب کرد که ماده ۱ آیین‌نامه شماره ۱ شورای عالی بیمه به شرح زیر اصلاح شود:

ماده ۱- مؤسسات بیمه بایستی منتهی تا دو ماه پس از انقضا هرماه صورت‌های زیر را برای بیمه مرکزی ایران ارسال دارند:

صورت بیمه‌نامه‌های صادره ظرف ماه

  1. ۱- صورت تغییرات حاصله ظرف ماه در بیمه‌نامه‌های موجود
  2. ۷- صورت خسارات پرداخت‌شده
  3. ۳- صورت‌های فوق طبق نمونه‌ای که بیمه مرکزی ایران معین می‌کند، تنظیم و ارسال خواهد شد.

آیین‌نامه شماره ۷/۱؛ اصلاح ماده ۴ آیین‌نامه شماره ۱

شورای عالی بیمه در جلسه مورخ ۲۱/۱۰/۱۳۷۱ تصویب کرد که ماده ۴ آیین‌نامه شماره یک شورای عالی بیمه به شرح زیر اصلاح شود:

ماده ۴- مؤسسات بیمه واگذارنده و بیمه مرکزی ایران موظف‌اند حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ دریافت صورتحساب نسبت به تسویه بدهی خود اقدام نمایند.در غیر این صورت کارمزدهای بیمه اتکایی اجباری مصوب قطعیت نخواهد یافت و هرماه تأخیر در تسویه بدهی از سوی بیمه مرکزی ایران و مؤسسات واگذارنده به ترتیب موجب افزایش یا کاهش کارمزدهای مصوب به میزان دو درصد مانده صورتحساب خواهد بود.

تبصره ۱- اختلاف حساب تا ده درصد مانده بدهی موجب عدم پرداخت مانده صورتحساب نبوده و این‌گونه موارد پس از قطعیت در اولین صورتحساب سه‌ماهه منظور می‌شود. وجود اختلاف حساب به‌هرحال موجب عدم پرداخت آن میزان از بدهی که موردتوافق بدهکار است نمی‌باشد.

تبصره ۲- افزایش یا کاهش مندرج در این ماده در محاسبات مشارکت در منافع منظور نخواهد شد.


آیین‌نامه شماره ۳/۱؛ افزودن تبصره ۳ به ماده ۴ آیین‌نامه شماره ۲/۱

شورای عالی بیمه در جلسه مورخ ۱۱/۱۱/۱۳۷۵ متن زیر را به‌عنوان تبصره ۳ ماده ۴ آیین‌نامه شماره ۲/۱ تصویب کرد:

تبصره ۳- در مواقعی که شرکت‌های بیمه نسبت به بدهی خود پس از اعمال مفاد ماده مزبور اقدام کرده و یا با بیمه مرکزی ایران به‌منظور تسویه به تفاهم رسیده باشند، بیمه مرکزی ایران می‌تواند تمام یا قسمتی از وجوه حاصل از اعمال این ماده را برگشت دهد و یا مهلت را تمدید کند.


آیین‌نامه شماره ۴/۱؛ مکمل آیین‌نامه نحوه واگذاری بیمه‌های اتکایی اجباری و میزان کارمزد و مشارکت در سود

شورای عالی بیمه در جلسه مورخ ۱۷/۰۴/۱۳۸۶ تصویب کرد ماده ۹ آیین‌نامه نحوه واگذاری بیمه‌های اتکایی اجباری و میزان کارمزد و مشارکت در سود )شماره ۱) به شرح زیر اصلاح شود:

ماده ۹ـ خسارت منظور در صورتحساب‌های سه‌ماهه برای هر مورد بر اساس ارقام خسارات پرداخت‌شده به بیمه‌گذاران و صاحبان حقوق در بیمه‌ها احتساب می‌شود. مؤسسه بیمه واگذارنده می‌تواند حق‌الزحمه کارشناسان خود و سایر هزینه‌های متعارف مربوط به خسارت از قبیل خسارات دادرسی، هزینه داوری و خسارت تأخیر انجام تعهد (خسارت تأخیر در تأدیه) را نیز به‌حساب خسارت منظور کند، ولی احتساب حقوق و مزایای کارمندانی که در ساعات اداری به امر رسیدگی پرونده‌های خسارات اشتغال دارند به‌حساب خسارت ممنوع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا