ارزش‌آفرینی در صنعت بیمه با بلاکچین

اکبر هوشیار، علیرضا روستا، فرزاد آسایش و محمود غلامی در پژوهشی با عنوان پیش‌آیندها و پس‌آیندهای ارزش‌آفرینی در صنعت خدمات بیمه‌ای با تمرکز بر فناوری زنجیره بلوکی یا همان بلاکچین به این جمع‌بندی رسیده‌اند که توسعۀ استراتژی‌های ارزش‌آفرینی از مجرای فناوری‌های نوین چون زنجیرۀ بلوکی منجر به برتری رقابتی و تحول دیجیتال در صنعت بیمه می‌شود و توسعۀ زیرساخت‌ها و فضای ارزش‌آفرینی دیجیتال در صنعت بیمه از کانال این فناوری، فوق‌العاده حیاتی و حساس است.

به گزارش دنیای بیمه، آنها می‌گویند: با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد صنعت بیمه در ایران، یافته‌های این تحقیق قابل تعمیم به سایر صنایع نیست و پیشنهاد می‌شود: پژوهش کیفی گسترده‌تری در حوزه راهبری تحول دیجیتال و ابعاد تاثیرگذار آن در صنعت بیمه به ویژه در ۲ مقوله منابع یا زیرساخت‌های دیجیتال و سازماندهی دیجیتال صورت گیرد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای مطالعه این تحقیق که در  جدیدترین فصلنامه پژوهش‌نامه بیمه از انتشارات پژوهشکده بیمه، چاپ شده، اینجا کلیک کنند.

این تحقیق نشان می‌دهد: زیرساخت‌های هوشمندسازی در سازمان‌های بیمه‌ای از طریق به اشتراک‌گذاری دانش و توسعه فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی باید انجام گیرد. بر اساس فرضیه دیگری این محققان پیشنهاد داده‌اند: صنعت بیمه با استفاده از فرآیندهایی چون مرزگستری سازمانی، سعی در پایش محیط اطراف خود کنند.

آنها به بیمه مرکزی پیشنهاد کرده‌اند تا تلاش جدی در فراهم آوردن زیرساخت‌های حمایتی ارزش‌آفرین محیطی اعم از قانونی و دیجیتالی این فناوری را انجام دهد و با نظارت دقیق در پیاده‌سازی آن، زمینه توسعه صنعت بیمه را مهیا سازد. پیشنهاد دیگری هم این است که یک برنامه آموزشی فراگیر و گسترده جهت ارتقای پیشران‌های ارزش‌آفریننی هوشمند و تعمیق و توسعه دانش و تخصص نیروی انسانی شاغل در صنعت بیمه تدوین شود و در راستای حفظ ارتباط درازمدت با مشتری، شرکت‌های بیمه برای حفظ حریم شخصی و امنیت کاربران در هنگام استفاده از خدمات بیمه الکترونیکی از پروتکل‌های امن برای تبادل داده‌ها و مدیریت خسارت‌ها و پوشش‌های بیمه‌ای استفاده کنند. علاوه بر اینکه شرکت‌های بیمه‌ای هم علاوه بر اقدامات فنی در راستای حفظ امنیت و حریم شخصی مشتریان نسبت به اطلاع‌رسانی اثربخش این عوامل باید اقدام کنند.

 

چکیده یک تحقیق

هدف: در دنیای امروز که فناوری با سرعت بسیار زیاد در حال رشد و همراه با ظهور نوآوری است، صنعت بیمه نیز از این قاعده مستثنی نیست و همسو با فناوری‌های دنیا گام بر‌می‌دارد. ازاین‌رو، پژوهش حاضر به بررسی پیش‌آیندها و پس‌آیندهای ارزش‌آفرینی در صنعت خدمات بیمه‌ای با تمرکز بر فناوری زنجیرۀ بلوکی (رویکرد پژوهشی آمیخته) می‌پردازد.

روش‌شناسی: این پژوهش به‌لحاظ هدف، کاربردی و مبتنی بر روش‌شناسی آمیخته با رویکرد توصیفی- اکتشافی است. جامعۀ آماری مرحلۀ کیفی، در بخش متون تحقیق، مقالات علمی در بازۀ ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ مرتبط با موضوع، مستخرج از جستجوی پیشرفتۀ سایت گوگل و ساینس دایرکت و در بخش مصاحبۀ نیمه‌ساختار‌یافته، خبرگان ۶ شرکت بیمۀ خصوصی منتخب شامل آسیا ، دانا ، پاسارگاد ، کوثر ، پارسیان و سامان و ۲ بیمۀ دولتی (ایران و بیمۀ مرکزی) را شامل می شود که نمونۀ آماری در بخش کیفی با رویکرد هدفمند (قضاوتی) به تعداد ۱۴ نفر به حد اشباع رسید. جامعۀ آماری در بخش کمی پژوهش، مشتمل بر۱۳۰ نفر از مدیران آشنا به فناوری‌های بیمه‌ای سطوح مختلف ۸ بیمۀ موصوف بودند. نمونۀ آماری به‌دست‌آمده بر اساس روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای با انتساب متناسب، ۹۶ نفر بوده است. در بخش کیفی، روش گردآوری اطلاعات، میدانی و کتابخانه‌ای (روش مصاحبه و مطالعۀ متون)، ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل راهنمای مصاحبه یا کارت مصاحبه و فیش می‌باشد. در مرحلۀ کمی روش جمع‌آوری اطلاعات میدانی و ابزار گردآوری، پرسش‌نامۀ ۸۲ سؤالی محقق‌ساخته بود که روایی از طریق تحلیل عاملی تأییدی و پایایی از طریق آلفای کرونباخ به تأیید رسیده است. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های کیفی با استفاده از روش تحلیل داده‌بنیاد ضمن بهره‌برداری از نرم افزار مکس کیودا ۱۸ و تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های کمی به روش تحلیل عامل تأییدی در نرم افزارSMART PLS انجام شده است. همچنین با استفاده از رویکرد دیمتل، به بررسی تأثیر‌پذیری، تأثیرگذاری و تعامل‌پذیری عوامل مقولات اصلی نسبت به هم (از هر مقوله ۲ عامل و در‌مجموع ۱۲عامل) پرداخته شد.

یافته‌ها: درمجموع ۴۹۵ کد از ۵۷ مقاله و ۱۵۳ کد از۱۴ مصاحبه در قالب ۳۲ مقولۀ اصلی و ۵۷ مقولۀ فرعی استخراج گردید. یافته‌های کمی حاکی از تأیید کلیۀ فرضیات مدل پیشنهادی بود. نتایج تحلیل دیمتل نیز نشان داد بیشترین تعامل‌پذیری مربوط به ارتباطات هوشمند، کمترین تعامل‌پذیری مربوط به رهبری تحولی دیجیتال، بالاترین تأثیرگذاری مربوط به متغیر اتوماسیون رباتیک فرایندها و بیشترین تأثیرپذیری مربوط به مدیریت ریسک و خسارات بیمه‌ای بوده است.

نتیجه‌گیری: نتایج کلی نشان داد پدیدۀ توسعۀ استراتژی‌های ارزش‌آفرینی از مجرای فناوری‌های نوین چون زنجیرۀ بلوکی منجر به برتری رقابتی و تحول دیجیتال در صنعت بیمه می‌گردد و توسعۀ زیرساخت‌ها و فضای ارزش‌آفرینی دیجیتال در صنعت بیمه از کانال این فناوری، فوق‌العاده حیاتی و حساس می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا