نشست سه جانبه رئیس پژوهشکده بیمه با خبرگان بیمه مالزی

طی نشستی با حضور دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه، آگوس هاریادی[۱] رئیس کمیته شریعت انجمن علمای بیمه اندونزی [۲] و مدیرعامل شرکت بیمه عمر چاب اندونزی [۳]، یوریوانو گانی [۴] مدیر عامل شرکت تکافل خانواده کِلوآرگا [۵] اندونزی و ددی آدریانا مدیر تطبیق با قانون شرکت بیمه عمر JMA این کشور، که روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ در جاکارتا برگزار گردید، زمینه‌های همکاری مشترک در زمینه بیمه عمر و تکافل خانواده اندونزی بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، دکتر عسگری در این نشست با اشاره به صدور مجوز عرضه پنجره تکافل برای ۱۰ شرکت بیمه ایرانی و آغاز به کار این شرکت‌ها با طراحی و عرضه محصولات تکافل خانواده، هدف بعدی پژوهشکده بیمه را تاسیس اولین شرکت تخصصی تکافل با سرمایه‌گذاری مشترک میان صنعت بیمه ایران و کشورهای مسلمان دانست و تصریح کرد؛ شرکت بیمه ایران در نظر دارد تا پوشش‌های تکافلی را برای ۸۰ هزار نفر از کارمندان شاغل در بخش دولتی ارائه دهد، بر این اساس در آینده نزدیک مدیران عامل شرکت‌های بیمه ایرانی جهت مذاکره با شرکت‌های تکافل اندونزی و آشنایی نزدیک با نحوه فعالیتاین مراکز به اندونزی اعزام خواهند شد. در زمان حضور اساتید و مدیران برجسته شرکت‌های بیمه و تکافل اندونزی در برنامه‌های علمی همایش بیمه و توسعه ۱۴۰۲ نیز تبادل نظر و بحث‌های فنی میان مدیران عامل شرکت‌های بیمه ایرانی و میهمانان خارجی همایش از کشورهای اندونزی و مالزی در خصوص رویه‌های همکاری شرکت‌های تکافل صورت پذیرفته است.
دکتر عسگری افزود، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت تنظیم مقررات، نظارت و ارائه پوشش‌های اتکایی صنعت بیمه را بر عهده دارد، چرا که به دلیل اِعمال تحریم‌های گسترده اقتصادی علیه کشور ایران، قابلیت واگذاری اتکایی به شرکت‌های مونیخ‌ری و سوئیس‌ری و فعالیت شرکت‌های بیمه خارجی در ایران امکان پذیر نیست اما فعالیت کشورهای مسلمان در ایران بلامانع می‌باشد. همچنین در صنعت بیمه ایران ۴ شرکت بیمه اتکایی نیز فعالیت دارند که ۲ مورد از آن‌ها مجوز ارایه محصولات تکافل را نیز دریافت نموده‌اند.
رئیس پژوهشکده بیمه همچنین همچنین به تاکید رئیس جمهور ایران بر لزوم پیاده‌سازی نظام تکافل و تسریع در گسترش تعاملات بین‌المللی با صنعت بیمه دنیا اشاره کرد و افزود، پس از دیدار روسای جمهور ایران و سوریه، مقدمات همکاری صنعت بیمه دو کشور فراهم آمد و اولین شرکت بیمه مشترک با سهم ۶۰ درصدی صنعت بیمه ایران و سهم ۴۰ درصدی صنعت بیمه سوریه در این کشور تاسیس شد.
دکتر عسگری پس از آن به ضریب نفوذ پایین بیمه به ویژه بیمه‌های عمر در ایران نسبت به متوسط جهانی اشاره کرد و افزود پیش‌بینی می‌شود ارائه تکافل در ایران نرخ نفوذ بیمه را به میزان قابل قبولی افزایش دهد، چرا که تکافل به سبب مزایای متعدد نسبت به بیمه‌های رایج از جذابیت بالایی برای عموم جامعه برخوردار است.
رئیس پژوهشکده بیمه ابراز امیدواری کرد که با همکاری شرکت بیمه عمر چاب اندونزی و شرکت تکافل خانواده کِلوآرگا، در آینده نزدیک اولین شرکت تخصصی تکافل در ایران راه‌اندازی گردد. وی همچنین خواستار سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه تاسیس شرکت تکافلی میان ایران و اندونزی در تهران، جاکارتا و دبی شد و بهره‌مندی کشور ایران از سابقه ۲۵ ساله اجرای تکافل در اندونزی و قوانین و مقررات این کشور در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک را در این زمینه بسیار راهگشا دانست.
دکتر عسگری تصریح کرد؛ بازار بورس، نظام بانکداری و صنعت بیمه ایران به عنوان سه راس یک مثلث تحت قوانین شریعت در حال فعالیت هستند، اما با وجود سابقه ۴۰ ساله بانکداری اسلامی در ایران، تکافل هنوز اجرایی نشده است. وی با اشاره به طرح موضوع تکافل تحت عنوان تضامن در کتاب تحریرالوسیله امام خمینی (ره) در سال ۱۹۶۴ بیان داشت، با روی کار آمدن دولت سیزدهم، رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس کل بیمه مرکزی ج.ا.ایران بر راه‌اندازی تکافل در کشور تاکید نمودند. بنابراین پیاده‌سازی نظام تکافل در ایران در دستور کار پژوهشکده بیمه قرار گرفت و تعاملات بین المللی با کشورهای پیشرو در این حوزه آغاز گردید. در این راستا ضمن انجام پژوهش‌های تخصصی، برگزاری رویدادهای آموزشی متعدد در دو سطح ملی و بین‌المللی و حضور بیش از ۲۰ نفر از اساتید و مدیران برجسته حوزه بیمه، تکافل و مالی اسلامی از پنج کشور مالزی، اندونزی، ترکیه، انگلستان و پاکستان در همایش بیمه و توسعه سال ۱۴۰۲ و امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک با این برخی مراکز مانند انجمن بیمه اسلامی اندونزی، شرکت تکافل پاک-قطر پاکستان و انجمن بیمه پاکستان از دستاوردهای این رویداد می‌باشد.
دکتر عسگری پس از تبادل نظر با اعضای حاضر در نشست پیرامون راه‌اندازی شرکت تکافلی مشترک با کشور اندونزی و الزامات قانونی و سرمایه مورد نیاز برای تحقق این امر، به تبیین تعاملات بین‌المللی پژوهشکده بیمه با موسسات مختلف در اندونزی پرداخت و خواستار استفاده از تجارب کشور اندونزی در حوزه تکافل عمومی و خانواده به عنوان بزرگترین کشور مسلمان شد.
رئیس پژوهشکده بیمه در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اعلام آمادگی بانک قرض الحسنه رسالت برای تاسیس شرکت تکافلی در ایران تصریح کرد، در همایش بیمه و توسعه سال جاری بیش از ۵۳۰ مقاله با سهم ۵۰ درصدی  مقالات مرتبط با حوزه تکافل دریافت گردید که نشان از اقبال صنعت بیمه ایران به موضوع تکافل و پذیرش کامل آن از سوی جامعه دارد. وی همچنین از تکافل به عنوان نوآوری دولت سیزدهم یاد کرد و از ارسال قانون تکافل به مجلس شورای اسلامی ایران و تصویب آن در آینده نزدیک خبر داد.
رئیس پژوهشکده بیمه این مرکز را تنها مرکز تحقیق و توسعه صنعت بیمه ایران توصیف کرد و افزود، تمامی پژوهش‌ها و آموزش‌های تخصصی صنعت بیمه ایران به پژوهشکده بیمه واگذار شده است و علاوه بر انتشار مقالات و اسناد علمی مختلف، سالانه بیش از ۳۰ عنوان کتاب در این پژوهشکده به چاپ می‌رسد و امیدواریم همکاری با شرکت‌ بیمه عمر چاب اندونزی و شرکت تکافل خانواده کِلوآرگا، زمینه ارتقاء بیش از پیش فعالیت‌های پژوهشکده بیمه را فراهم نماید.
در ادامه آقای ددی آدریانا مدیر تطبیق با قانون شرکت بیمه عمر JMA اندونزی که به عنوان هماهنگ کننده این نشست در جلسه حضور داشت، پس از معرفی افراد حاضر در نشست و شرح مختصری از سوابق اجرایی ایشان در حوزه تکافل خانواده و بیمه عمر اندونزی، از گسترش روزافزون تعاملات صنعت بیمه ایران و اندونزی ابراز خشنودی و تصریح کرد، تعاملات سه جانبه پژوهشکده بیمه با شرکت‌های بیمه عمر چاب اندونزی و شرکت تکافل خانواده کِلوآرگا آثار مثبتی را در بهبود عملکرد و فعالیت‌های سه مجموعه به همراه خواهد داشت.
پس از آن آگوس هاریادی رئیس کمیته شریعت انجمن علمای بیمه اندونزی و مدیرعامل شرکت بیمه عمر چاب اندونزی، موسس اولین شرکت تکافل خانواده در اندونزی و عضو کمیته نظارت شرعی برخی شرکت‌های تکافل اندونزی، با اشاره به عدم فعالیت‌های شرکت‌های تخصصی تکافل در ایران، مطالبی را در خصوص امکان فعالیت شرکت‌های بیمه خارجی و سرمایه‌گذاری کشورهای آسیایی در ایران مطرح نمود.
رئیس کمیته شریعت انجمن علمای بیمه اندونزی و مدیرعامل شرکت بیمه عمر چاب اندونزی اظهار داشت با توجه به توضیحاتی که از سوی رئیس پژوهشکده بیمه از وضعیت صنعت بیمه و تکافل در ایران ارائه گردید به نظر می‌رسد که صنعت بیمه ایران در وضعیت مطلوبی قرار دارد و پنجره تکافل نیز که به تازگی در این صنعت راه‌اندازی شده است روند رو به رشدی را تجربه خواهد کرد.
وی با اشاره به لزوم بررسی راه‌های قانونی ورود صنعت تکافل اندونزی به بازار بیمه و تکافل سایر کشورها به ویژه ایران تصریح کرد؛ تکافل ابتدا در مالزی و پس از آن با الگو برداری از مالزی در اندونزی راه اندازی شد و صنعت تکافل دو کشور تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارد. در کشور مالزی پس از تعیین مقررات مربوط به تاسیس شرکت‌های تکافل، نسبت به راه‌اندازی این شرکت‌ها اقدامات لازم به عمل خواهد آمد، اما این فرایند در کشور اندونزی کمی متفاوت است به طوری که در گذشته در هنگام تاسیس شرکت‌های تکافلی، علی رغم اینکه هیچ نوع مقررات تکافل در کشور وجود نداشت، دولت اجازه این امر را صادر می‌نمود تا با استفاده از مقررات بیمه رایج و با به کارگیری عملیات متفاوت، ارائه محصولات تکافل آغاز گردد. پس از آن دولت مقررات تکافل را تنظیم و ارائه می‌نمود.
آگوس هاریادی در انتهای سخنان خود با اشاره به سهم ۱۰ درصدی تکافل از بازار بیمه اندونزی خواستار ارائه جزئیاتی در خصوص الزامات سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی شرکت جدید ایران و در مناطق آزاد تجاری این کشور و همچنین سازوکار ارائه محصولات تکافلی در صنعت بیمه ایران شد.
وی انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان پژوهشکده بیمه و انجمن بیمه اسلامی اندونزی در خلال همایش بیمه و توسعه سال جاری و بهره‌مندی صنعت بیمه ایران از تجربیات و دانش فنی این مرکز را در راستای تسریع در پیاده سازی نظام تکافل در ایران بسیار ارزشمند توصیف کرد و آمادگی خود را برای انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با پژوهشکده بیمه اعلام نمود.
یوریوانو گانی مدیر عامل شرکت تکافل خانواده کِلوآرگا اندونزی نیز با ابراز خرسندی از دیدار با رئیس پژوهشکده بیمه و آغاز تعاملات با صنعت بیمه ایران به تبیین سابقه راه اندازی تکافل در اندونزی پرداخت و تاکید کرد؛ در ابتدای این مسیر ۵ شرکت بیمه وارد حوزه تکافل شدند. در این کشور علاوه بر سابقه بیش از ۲۵ ساله در حوزه تکافل، یک نظام جامع برای قراردادهای حوزه تکافل وجود دارد.
مدیر عامل شرکت تکافل خانواده کِلوآرگا اندونزی اظهار داشت نظام تکافل اندونزی با الگوبرداری از نظام تکافلی کشور مالزی راه اندازی شد و در ابتدا از عقد مضاربه استفاده می‌گردید، اما به دنبال انجام مطالعات گسترده در طی سال‌های متمادی، تغییر رویه در این زمینه انجام شد و در حال حاضر از عقد وکاله در عملیات تکافل استفاده می‌شود.
وی با اشاره به ارائه محصولات جدید تکافل در این کشور بر اساس فتواهای صادر شده از سوی مراجع شرعی تصریح کرد؛ فعالیت بانک‌های کشور ایران تحت موازین شریعت، کمک شایانی به سهولت در راه‌اندازی نظام تکافل در این کشور خواهد کرد و چنانچه اقبال عمومی به محصولات تکافل نیز وجود داشته باشد این فرایند با سرعت بیشتری نهادینه خواهد شد که به معنای انتشار و فراگیری سریع تکافل در جامعه ایران است.
یوریوانو گانی خاطرنشان کرد، در اندونزی نظام مالی برای حمایت از رشد تکافل از قدرت نسبتاً خوبی برخوردار است و بانک‌های بزرگ اندونزی در قالب بانک‌های رایج در حال فعالیت هستند. اما بازار بورس در دو قالب بورس رایج و بورس مبتنی بر شریعت فعالیت می‌نماید و بازار بورس مبتنی بر شریعت نیز علی‌رغم وجود محدودیت‌های جزئی، در حال رشد می‌باشد. در بیمه نیز محصولات پس‌اندازی وجود دارد و پس‌اندازهای حاصل از آن در بازار پول و بازار بورس سرمایه‌گذاری می‌شود.
مدیر عامل شرکت تکافل خانواده کِلوآرگا اندونزی در پایان این دیدار ضمن تبیین جزئیات نظارت نهاد ناظر بر نحوه ایجاد و فعالیت نمایندگی‌های شرکت‌های تکافل خانواده در اندونزی، اقتصاد اسلامی ایران و تبعیت آن از قوانین شریعت را زمینه‌ساز رشد سریع تکافل به ویژه تکافل خانواده در این کشور برشمرد و آمادگی شرکت تکافل خانواده کِلوآرگا اندونزی را برای آغاز همکاری‌های مشترک با پژوهشکده بیمه در قالب انعقاد تفاهم‌نامه همکاری در آینده نزدیک اعلام داشت.

img_20240302_122503_788.jpg

img_20240302_122458_205.jpg

img_20240302_122504_124.jpg


[۱] Agus Haryadi

[۲] National Sharia Board – Indonesian Council of Ulama

[۳] Chubb Life Insurance

[۴] Yurivanno Gani

[۵] Asuransi Takaful Keluarga

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا