رضا جعفری به وزارت اقتصاد گزارش داد
رشد ۲ برابری سهم بیمه دانا و رهایی از ناترازی

رضا جعفری مدیرعامل بیمه دانا در گزارشی به وزارت اقتصاد از رشد ۲ برابری سهم این شرکت از بازار بیمه خبر داد و گفت: مشکل دیگری که شرکت بیمه دانا با آن مواجه بود،  ناترازی‌هایی بود که در برخی از فعالیت‌های بیمه‌گری و فعالیت‌های سرمایه‌گذاری آن وجود داشت که با یاری خدا و کمک نیروهای حرفه‌ای و متخصص و مدیران شرکت، برطرف شد و الان شرایط بسیار خوبی از لحاظ شاخص‌های فنی و مالی شرکت بیمه دانا قرار دارد.
به گزارش دنیای بیمه، مدیرعامل بیمه دانا گفت: مهم‌ترین دستاورد بیمه دانا این بود که ما با توجه به راهبرد توسعه بازار که در راستای برنامه استراتژیک شرکت تدوین کردیم؛ توانستیم میزان در زمینه سهم بازار این شرکت از ۷.۷ درصد در قبل از دولت سیزدهم امروز به ۱۴ درصد دست یابیم.

رضا جعفری مدیرعامل بیمه دانا در گفت‌وگو با شادا، در پاسخ به این پرسش که بیمه دانا در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم با چه مشکلاتی مواجه بود و برای رفع این مشکلات چه اقداماتی را انجام داد؟ اظهار کرد: شرکت بیمه دانا که اخیراً پنجاهمین سال تاسیس خود را پشت سر گذاشته است، با مسائل و مشکلاتی مواجه بود که به لطف الهی و با کمک و مساعدت دولت، مقام عالی وزارت امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل وقت بیمه مرکزی توانست توفیقات خوبی را در مدت زمان سپری شده از دولت سیزدهم حاصل و بسیاری از آن مشکلات و مصائب را مرتفع کند و همچنین در جهت خدمت رسانی به مردم عزیز  ایران گام بردارد.

وی با اعلام اینکه ۲۵ میلیون نفر بیمه‌شده در رشته‌های مختلف نزد این شرکت پوشش بیمه‌ای دارند و خدمت دریافت می‌کنند، یادآور شد: یکی از آن مسائلی که قبل از شروع به کار دولت سیزدهم در بیمه دانا، همکاران ما با آن دست و پنجه گرم می‌کردند، بحث زیان انباشته بسیار سنگینی بود که این شرکت داشت و علاوه بر این با احتساب کسری ذخایر معوقه‌ای که بیمه مرکزی اعلام کرده بود، بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان بود.

جعفری با بیان اینکه از این بحران در دو سال اخیر عبور کردیم توضیح داد: اتفاق با راهبرد و استراتژی توسعه بازار رخ داد و به این ختم شد که کل فروشی که بیمه دانا تا پایان ۱۴۰۰ شرکت بیمه داشت مجموعا ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان فروش بود؛ اما در امرپز پس از گذشت بیش از ۱۰ ماه از سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان فروش داشته‌ایم و مجموعاً نسبت به مدت یکساله قبل از دولت سیزدهم بالغ بر ۲۳۵ درصد رشد فروش داشته‌ایم.

رفع تصرف از ملک بیمه دانا و پایان اختلاف ۴۰ ساله

مدیرعامل بیمه دانا بیان کرد: از مشکلات دیگری که شرکت با آن مواجه بود، مربوط به ملکی است که شرکت بیمه دانا داشت و پس از ادغام این شرکت با ۱۱ شرکت پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل شرکت بیمه دانای امروزی دچار مشکل شد. این ملک دارایی ثابت شرکت بود و همان دارایی ملاک همه ارزیابی‌ها و قیمت‌گذاری‌ها در زمان واگذاری لحاظ شده بود که در این خصوص اختلافی با ارتش جمهوری اسلامی داشتیم که خوشبختانه با مذاکره در دولت سیزدهم بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال توانستیم نتایج خوبی در رفع این اختلاف بگیریم و صورتجلسه‌ای به امضای وزرای ذیربط رسید و اختلاف چندین ساله رفع شد.

وی اضافه کرد : با این اتفاق و با توجه به این نکته که سهام شرکت بیمه دانا به مردم تعلق دارد و بالغ بر ۵۰ میلیون سهامدار از طیف‌های مختلف که عمدتا سهام عدالتی هستند، سهامدار این شرکت هستند، بارقه امیدی ایجاد شد و امیدواریم که هرچه سریع‌تر سازمان برنامه و بودجه نیز به تعهد خود عمل کند و ما بتوانیم کام مردم و سهامداران این شرکت را شیرین کنیم.

 رسیدن به شرایط خوب از لحاظ شاخص‌های فنی و مالی

وی خاطرنشان کرد:  مشکل دیگری که شرکت بیمه دانا با آن مواجه بود،  ناترازی‌هایی بود که در برخی از فعالیت‌های بیمه‌گری و فعالیت‌های سرمایه‌گذاری آن وجود داشت که با یاری خدا و کمک نیروهای حرفه‌ای و متخصص و مدیران شرکت، برطرف شد و الان شرایط بسیار خوبی از لحاظ شاخص‌های فنی و مالی شرکت بیمه دانا قرار دارد.

۲ برابر شدن سهم بازار بیمه دانا 

جعفری در پاسخ به این سوال که پس گذشت ۲۹ ماه از فعالیت دولت سیزدهم، بیمه دانا چه دستاوردهایی داشته است؟ توضیح داد: مهم‌ترین دستاورد بیمه دانا این بود که ما با توجه به راهبرد توسعه بازار که در راستای برنامه استراتژیک شرکت تدوین کردیم؛ توانستیم میزان سهم بازار این شرکت را از ۷.۷ درصد در قبل از دولت سیزدهم امروز به ۱۴ درصد برسانیم. به عبارت دیگر در مقایسه‌ای؛ در نتیجه ۴۸ سال فعالیت مجموعا شرکت بیمه دانا ۷.۷ سهم بازار بیمه را از آن خود کرده بود اما در ۲۹ ماه فعالیت دولت سیزدهم با اقدامات خوبی که صورت گرفت، رشد بسیار خوبی داشتیم و تقریباً دو برابر شد و به حدود ۱۴ درصد رسید و امیدواریم با چشم‌اندازی که دیده‌ایم تا ۱۵ درصد از سهم بازار را بتوانیم با رویکردهای نوآورانه ای که در شرکت اتفاق افتاده است، در اختیار بگیریم.

نوآوری و خلق محصولات جدید؛ از راهبردهای اولویت‌دار بیمه دانا در دولت سیزدهم مدیرعامل بیمه دانا در ادامه به تشریح اولین‌هایی که در دولت سیزدهم در مجموعه بیمه دانا رخ داده است، پرداخت و متذکر شد: یکی از راهبردهای ما، راهبرد نوآوری و خلق محصولات جدید است. محصولاتی که اکنون در صنعت بیمه  عرضه می‌شود؛ تقریبا مبتنی بر محصولاتی است که از قبل وجود داشته‌اند مانند پوشش‌های مختلفی که در بخش بیمه خودرو و وسایل نقلیه وجود دارد؛ پوشش‌های بیمه تاسیسات، مهندسی و مسئولیت و …، اما چند خبر خیلی مهم در صنعت بیمه از لحاظ محصولات بیمه‌ای و در راستای رفع نیازهای جامعه وجود داشت که شرکت بیمه دانا در دولت سیزدهم با توجه به تاکیدات دولت و مقام عالی وزارت امور اقتصادی و دارایی، موضوع تکافل را به عنوان یک مدل بیمه‌گری مبتنی بر روش بیمه‌گری اسلامی در دستورکار قرار داد و توانستیم مجوزهای لازم را بگیریم و به عنوان اولین شرکت بیمه فعال در صنعت بیمه کشور، کار را شروع و عملیاتی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که می‌دانید، بسیاری از آحاد جامعه تمایل به خرید بیمه‌های اسلامی و بیمه تکافل دارند و در بسیاری از کشورهای اسلامی وجود دارد اما در ایران با بیش از ۸۸ سال قدمت صنعت بیمه، ما این روش و مدل را مانند کشورهای اسلامی در منطقه نداشتیم که این اتفاق خوب در دولت سیزدهم رخ داد و توانستیم این پوشش بیمه‌ای را صادر کنیم. تقریبا می‌توان گفت که عملیاتی شده و امروز همه هموطنان عزیز که علاقه‌مند هستند که پوشش‌های بیمه‌ای خودشان را در قالب بیمه‌های اسلامی خریداری کنند، به شعبات بیمه دانا مراجعه کنند و این پوشش بیمه‌ای را خریداری کنند.

جعفری گفت: در راستای راهبرد نوآوری و خلق محصولات جدید در بیمه دانا محصولی را تولید کردیم که امیدواریم با هماهنگی سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر نهادهای مرتبط بتوانیم این را به مردم و به ویژه سهامداران بازار سرمایه عرضه کنیم.  این محصول بیمه عمر متصل به سرمایه سهامداران بورسی است که همه مجوزهای لازم آن اخذ شده و مکاتباتی هم با وزارت اقتصاد و  سازمان بورس و اوراق بهادار و داشتیم و آمادگی خودمان را اعلام کردیم که بتوانیم از این محصول جدید که می‌تواند در آرام‌بخشی و ثبات‌بخشی بازار سرمایه بسیار اثربخش باشد رونمایی کنیم.

تضمین اصل سرمایه سهامداران سهام عدالت و جبران خسارات آنان

مدیرعامل بیمه دانا بیان کرد: ما به عنوان اولین شرکت، وارد شدیم و مجوزهای ان را اخذ کرده‌ایم و اعلام آمادگی کرده‌ایم و قصدمان هم این است که در فاز نخست، گروه هدف‌مان سهامداران سهام عدالت که  سهامدار بیمه دانا هستند، در نظر گرفتیم. مقرر شد در فاز اول اصل سرمایه این عزیزان در سبد سهام عدالت را تضمین کنیم. اگر چنانچه بر اثر نوسانات بازار پس از گذشت ۳ سال، در نتیجه نوسانات بازار دچار نوسان منفی شوند و ضرر و زیانی متوجه سهامداران می‌شود، آن ضرر و زیان را جبران خواهیم کرد و از این بابت دیگر هیچ دغدغه‌ای برای سهامداران باقی نخواهد ماند.

وی در ارزیابی خود از چشم‌انداز عملکردی بیمه دانا در پایان دولت سیزدهم توضیح داد: با زیرساختی که خوشبختانه تهیه شده و برنامه استراتژیکی که تعبیه و ابلاغ کرده‌ایم، چشم‌انداز سال‌های آتی مثبت است. اکنون قطار بیمه کاملاً روی ریل قرار گرفته است و آرام آرام به شرایط پایداری می‌رسد و به اهداف استراتژیک که از قبل تعیین شده؛ از ابعاد مختلف فنی و مالی دست خواهیم یافت.

پوشش بیمه درمان تکمیلی بیش از ۱۶.۵ میلیون دانش‌آموز سراسر کشور 

جعفری همچنین گفت: اگر بخواهم به یکی از آن خدمات اشاره کنم که بسیار در سطح کلان مهم است؛ بحث بیمه حوادث تحصیلی است که بیش از ۱۶.۵ میلیون دانش‌آموز سراسر کشور، معلمان و خانواده های ایشان تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی معلمان و خانواده‌های ایشان قرار گرفتند که این هم از توفیقات دولت سیزدهم است. 

مدیرعامل بیمه دانا یادآور شد: اختصاص منابعی برای بودجه سلامت فرهنگیان و معلمان از دیگر اقدامات دولت سیزدهم بود و بیمه دانا در بحث خدمات‌دهی به عنوان بیمه‌گر در پروسه استعلام و مناقصاتی که وجود داشت، انتخاب شد و حدود تقریبا یک سال و نیم از این خدمت می‌گذرد و با حداکثر رضایتمندی هم این اتفاق تاکنون افتاده است و بیش از ۱۶ و نیم میلیون خدمت در بخش بیمه حوادث دانش‌آموزی و همچنین معلمان و خانواده‌هایشان در سراسر کشور از خدمات بیمارستانی از جراحی گرفته تا خدمات سرپایی استفاده کرده‌اند که در نوع خودش در صنعت بیمه کشور بی‌نظیر است و به عنوان توانایی شرکت بیمه دانا به عنوان یک عنصر مهم در بدنه دولت و سازمان‌های خدمت‌رسان از آن یاد می‌شود.

پوشش کامل و صد درصدی دانش‌آموزان مجروح و خانواده‌های شهدای دانش‌آموز در حادثه تروریستی کرمان

وی در پاسخ به این پرسش که چه آثار ملموسی از این اقدامات بیمه دانا در زندگی مردم ایجاد شده یا در آینده ایجاد خواهد شد؟ عنوان کرد: به طور مصداقی در حادثه تروریستی اخیری که در کرمان رخ داد، بیش از ۲۶ نفر دانش‌آموز مقاطع مختلف در این حادثه شهید شدند و بیش از ۷۰ نفر از دانش آموزان عزیز در این حادثه مجروح شدند که تمام این عزیزان تحت پوشش بیمه دانا بودند.

وی افزود: دو سه روز بعد از حادثه همکاران و خود بنده در محل حادثه حضور یافتیم و مقرر شد که تمام مراکز درمانی به صورت رایگان به مجروحین خدمات بدهند و صفر تا صد هزینه‌هایشان را پوشش دهند.

درباره احدی از این عزیزان که در شرایط بسیار سختی بود و یکی از ساچمه‌هایی که در سر او بود و نتوانسته بودند آن را خارج کنند، آن دانش‌آموز را به تهران اعزام کردیم که در یکی از بیمارستان‌های تهران اکنون بستری است و جراحی وی با موفقیت انجام شده و انشاءالله به زودی ترخیص هم خواهد شد.

جعفری اضافه کرد: همچنین شهدای دانش‌آموز در پوشش بیمه ما بودند،  کاملاً هزینه‌های آنها را تقبل کردیم و به حساب سازمان آموزش و پروش استان کرمان واریز کردیم تا موجبات تسلای خانواده‌ها را فراهم کند.

وی گفت: از بعد اجتماعی مهم‌ترین تکلیف بیمه این است که بتواند ناهنجاری‌هایی که در جامعه بعد از وقوع خطری رخ می‌دهد را تبدیل به هنجار کند و توسعه بیمه به تقویت این کارکرد می‌انجامد؛ ده‌ها مورد خانواده‌های تحت پوشش بیمه عمر بودند که به دنبال از دست دادن سرپرست خانواده، به شرکت ما مراجعه کردند و سرمایه فوت  سرپرست را گرفته‌اند و زندگی که می‌توانست تبدیل به یک ناهنجاری شود، تغییر داد و با آن منابع توانسته‌اند زندگی خود را اداره کنند.

مدیرعامل بیمه دانا افزود: یا به عنوان مثال کارخانه‌ای را داشتیم که دچار حریق شده و کل سرمایه صاحب کارخانه که دهها نفر در آن کار می‌کردند، از بین رفته و به تلی از خاکستر تبدیل شده اما بیمه نزدیک شده و محاسبات را انجام داده و خسارت را در موعد مشخص پرداخت کرده و توانسته از سرمایه های ملی و هم مجددا احیای کارخانه پشتیبانی کند تا افرادی که انجا شاغل بودند، بتوانند به کار خود بازگردند و کارخانه به چرخه تولید بازگردد.

مدیرعامل بیمه دانا گفت: تقاضای من از مردم این است که از این صنعت استقبال کنند و دغدغه‌ها و استرس‌ها و فشارهای روحی و روانی که برای موضوعات مختلف و خطرات مختلفی که در ذهن‌شان متصور است و ممکن است که مال و جان‌شان را تهدید کند، به شرکت‌های بیمه انتقال دهند.

وی با بیان اینکه بیمه از ابعاد مختلف در زندگی افراد و مردم تاثیر دارد، افزود: هم از بعد اقتصادی، هم ازبعد اجتماعی و هم از بعد فرهنگی و بعد مدیریت ریسکی و مدیریت بحران و … و امروز در دنیا بیمه را به عنوان یک ابزار مهم در جبران غرامت‌ها و خسارت‌های مادی و پوشش ریسک‌ها   قبول دارند و همین باور موجب شده که ضریب نفوذ بیمه در دنیا سهم بسیار بالایی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا