پشت صحنه بیمه‌گری بیمه تعاون چه می‌گذرد؟

با انتشار گزارش عملکرد ماهانه بیمه تعاون، حالا می‌توان کارنامه ۹ ماهه نخست یونس مظلومی را زیر ذره‌بین قرار داد تا مشخص شود پشت صحنه بیمه‌گری این شرکت چه می‌گذرد و چه رازی در رشد نسبت خسارت به حق بیمه تولیدی در برخی رشته‌های از جمله مسئولیت و باربری نهقته است. آیا همه خسارت را بیمه تعاون پرداخت کرده یا بیمه‌گر اتکایی داشته است؟

به گزارش دنیای بیمه، هرچند بیمه تعاون یک شرکت نوپا در صنعت بیمه کشور به حساب می‌آید اما سکان هدایت آن را فردی بر عهده دارد که از جمله مدیران شناخته شده محسوب می‌شود و به همین دلیل اگر سنگ بنای بیمه‌گری آن درست گذاشته نشود، ممکن است در آینده آسیب‌پذیر شود. به ویژه اینکه سود خالص این شرکت بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت ۴۳ درصدی داشته است. البته افزایش سرمایه شرکت از محل آورده نقدی سهامداران یک مزیت برای سهم‌خواهی بیمه تعاون از کل کیک صنعت بیمه به شمار می‌رود، مشروط به اینکه باید منتظر هدفی ماند که در نهایت سهامداران عمده دنبال خواهند کرد.

  • کارنامه ۹ ماهه بیمه تعاون

این شرکت بیمه‌ای با سرمایه ثبت شده ۱۵۰ میلیارد تومانی در ۹ ماه نخست امسال بالغ بر ۷۶۷ میلیارد تومان حق بیمه تولیدی داشته است. البته بیمه تعاون با ثبت رسمی افزایش سرمایه‌ خود، یک بیمه‌گر با سرمایه ۵۰۰ میلیارد تومانی خواهد شد ولیکن هنوز این اقدام نهایی نشده است. تا پایان آذرماه امسال شرکت یادشده حدود ۳۴۶ میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده که به این ترتیب نسبت خسارت به حق بیمه تولیدی بیمه تعاون در ۹ ماه نخست امسال ۴۵ درصد ارزیابی می‌شود.

نمودار با آی دی فراهم شده یافت نشد!

  • ترکیب پرتفوی بیمه تعاون

ترکیب پرتفوی بیمه تعاون در ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که ۳۳ درصد کل فروش بیمه نامه در رشته ثالث، ۴ درصد بیمه سرنشین و ۹ درصد بیمه بدنه بوده و در مجموع سهم بیمه اتومبیل در کارنامه این شرکت تا پایان آذرماه ۴۶ درصد ارزیابی می‌شود. سهم بیمه درمان ۲۵ درصد، بیمه زندگی غیراندوخته‌دار ۱۰ درصد و بیمه آتش‌سوزی ۵ درصد، بیمه مسئولیت  درصد و در نهایت بیمه زندگی اندوخته‌دار تنها ۲ درصد برآورد شده است. حال سوال اینجاست که آیا این ترکیب مطلوب هیات مدیره و سهامداران است و می‌تواند تضمین‌کننده سودآوری و ضریب پایین خسارت بیمه تعاون باشد؟

  • ترکیب خسارت بیمه تعاون

از مجموع خسارت پرداخت شده توسط بیمه تعاون در ۹ ماهه نخست سال جاری، سهم بیمه درمان ۳۶ درصد، بیمه مسئولیت ۲۴ درصد، بیمه شخص ثالث ۱۶ درصد، بیمه زندگی غیراندوخته‌دار ۱۰ درصد، بیمه بدنه خودرو ۶ درصد و سهم سایر رشته‌ها هم ۸ درصد بوده است.  این شرکت در ۲ رشته بیمه باربری و بیمه مسئولیت خسارت بیشتری نسبت به حق بیمه تولیدی داشته که باید دید آیا بخشی از این خسارت را بیمه‌گران اتکایی پرداخت کرده‌اند یا سهم بیشتر از خسارت را خود شرکت بیمه تعاون متحمل شده است؟

  • نسبت خسارت در وضعیت سفید

ارزیابی دنیای بیمه نشان می‌دهد که نسبت خسارت به حق بیمه تولیدی شرکت بیمه تعاون در ۹ ماه نخست امسال در وضعیت سفید ۴۵ درصدی قرار دارد اما باید منتظر ماند و دید که در پایان سال چه تغییراتی خواهد کرد؟ به ویژه اینکه نسبت خسارت در رشته بیمه درمان بسته به پرونده‌های در جریان ممکن است از ۶۶ درصد فعلی فراتر رود. افزون بر اینکه نسبت خسارت ۱۵۴ درصدی در رشته بیمه مسئولیت و نسبت ۱۰۱ درصدی در رشته بیمه باربری هم نشان از پرداخت خسارت سنگین دارد.

  • هیات مدیره بیمه تعاون و سهامداران عمده

سیدامین جوادی، جواد سهامیان مقدم، سیدمحمدرضا رسولی، محمدصالح چیت گران، محسن شریفیان موحد، ۵ عضو اصلی هیات مدیره بیمه تعاون  هستند و یونس مظلومی هم مدیرعامل و عضو علی البدل هیات مدیره، سکان هدایت این شرکت را بر عهده دارد. سود نقدی تقسیم شده بین سهامداران در سال مالی گذشته ۱۵۰ ریال بوده و آیا این شرکت برای سال مالی ۱۴۰۰ هم می‌تواند تقسیم سود مطلوب داشته باشد؟

موسسه اعتباری ملل با سهم ۱۸.۱ درصد، بانک توسعه تعاون با ۱۴.۵ درصد، شرکت توس بانک امین با ۷.۴ درصد، شرکت سلوی درمان لوتوس با ۷ درصد، گروه مالی ملل با ۶.۳ درصد، شرکت ارزیاب سرمایه توس با ۵.۷ درصد، شرکت خاوران جم گسترش تابران با ۵.۲ درصد، شرکت افق رهباد خاوران توس با ۵ درصد در مجموع ۶۹.۲ درصد از جمله سهامداران عمده بیمه تعاون هستند. با این حساب دست برتر و قدرت اصلی در تصمیم‌سازی بیمه تعاون را به نظر سید امین جوادی به نمایندگی از موسسه اعتباری ملل دارد.

توضیح: دنیای بیمه در صورت دریافت توضیح یا پاسخ از سوی شرکت بیمه تعاون آن را منتشر خواهد کرد و در آینده با انتشار صورت‌های مالی ۹ ماهه شرکت، در یک گزارش مفصل‌تر به آسیب‌شناسی و چشم‌آنداز سود و زیان بیمه تعاون پرداخته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا