کارنامه صنعت بیمه در فرودین  ۱۴۰۲

همچنین رشد حق بیمه تولیدی اکثر رشته های بیمه بین ۹.۷ درصد در بیمه هواپیما تا ۱۸۰.۸ درصد در بیمه مهندسی (به جز رشته بیمه اعتبار با ۹۰.۸ درصد کاهش حق بیمه)، موجبات رشد ۶۷.۳ درصدی حق بیمه تولیدی بازار در این مدت را فراهم آورده است.
براساس این گزارش، رشد مثبت حق بیمه تولیدی اکثر شرکت های بیمه (بین ۱۵.۵درصد در بیمه ملت تا ۲۷۳.۲ درصد در بیمه حافظ، به جز ۶ شرکت بیمه: معلم، کارآفرین، نوین، سرمد، زندگی باران و زندگی کاریزما که رشد منفی داشته اند) موجبات رشد (افزایش) ۶۷.۳ درصدی حق بیمه تولیدی بازار در این مدت را موجب شده است. البته حق بیمه تولیدی در ۶ شرکت نامبرده (نوین، کارآفرین، معلم، سرمد، زندگی باران و زندگی کاریزما) نسبت به فروردین سال گذشته کاهش داشته است (بین۰.۳ تا ۱۰۵.۵ درصد). این موارد عمدتاً به دلیل آن است که در فروردین ماه جاری، با گذشت تنها یک ماه از سال، حق بیمه های مربوط به بیمه نامه های صادره در شرکتها معمولاً به نحو کامل دریافت نمی شود.
در ادامه آمده نسبت خسارت بازار با ۰.۸ واحد افزایش در مقایسه با فروردین سال قبل به ۴۷ درصد رسیده است. البته در محاسبه این نسبت (حاصل تقسیم خسارت پرداختی به حق‌بیمه تولیدی ضربدر ۱۰۰)، مبالغ خسارت‌های معوق، ذخایر حق‌بیمه، کارمزد شبکه فروش و هزینه‌های اداری- عمومی شرکتهای بیمه در نظر گرفته نمی‌شود. شایان ذکر است، بررسی آمار عملکرد شرکتها و رشته های بیمه از حیث “نسبت خسارت” در این مدت یک ماهه نمی تواند ارزیابی مطلوبی از عملکرد آنها در دسترس قرار داده و فعالیت واقعی شان را نشان بدهد.
در فروردین ماه تنها ۳ رشته‌ اعتبار (با ۸۹.۴%)، بدنه اتومبیل (با ۶۹.۹%) و درمان (با ۷۸.۳%) نسبت خسارتی بالاتر از بازار بیمه (با ۴۷%) داشتند.
به طور ویژه، نسبت خسارت ۹ شرکت بیمه: سرمد (۱۲۳.۸%)، آسماری (۱۰۵.۵%)، سینا (۹۱.۵%)، تجارت نو (۸۷.۷%)، نوین (۸۱.۹%)، باران (۷۸.۸%)، دی (۷۴.۷%)، حکمت صبا (۷۴.۵%) و تعاون (۷۰.۸ %) به مراتب بالاتر از سطح بازار بیمه (با ۴۷% نسبت خسارت) می باشد.
سهم بخش غیردولتی از حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی صنعت بیمه، به ترتیب ۷۵.۹ و ۷۷.۸درصد است.
در بررسی سهم شرکتهای بیمه در بازار، ۸ شرکت‌ بیمه ایران ۲۴.۱%، دانا۱۴.۳%، آسیا ۱۰.۵%، پارسیان ۸%، پاسارگاد ۶.۸%، البرز۵.۵%، کوثر ۵.۳% و دی ۴.۵% در مجموع ۷۸.۹ درصد از حق بیمه تولیدی بازار را به خود اختصاص داده و ۲۱.۱ درصد مابقی حق بیمه، توسط ۲۰ شرکت بیمه دیگر تولید شده است. البته سهم شرکت ها و رشته های بیمه در دوره های زمانی کمتر از یک سال معمولاً با تغییرات زیادی همراه است، لذا در تحلیل سهم از پورتفوی بازار بیمه باید این موضوع را مورد توجه قرار داد.
بر اساس این گزارش، سهم شرکتهای بیمه از خسارت پرداختی بازار به طور عمده به ۹ شرکت‌ بیمه ایران (با ۲۲.۲%)، دانا (با ۱۲.۳%)، آسیا (با ۹.۵%)، پارسیان (با ۸%)، دی (با ۷.۱%)، کوثر (با ۵.۶%)، البرز (با ۵.۴%)، تجارت نو (با ۳.۸%) و سینا (با۳.۴%)، در مجموع با ۷۷.۳ درصد تعلق دارد و ۲۲.۷ درصد خسارت ها نیز توسط ۱۹ شرکت بیمه دیگر پرداخت شده است.
سهم ۴ رشته بیمه درمان، شخص ثالث-مازاد، زندگی و بدنه اتومبیل به ترتیب ۲۹.۱، ۲۷.۹، ۱۵.۶ و ۷ درصد از پرتفوی حق بیمه تولیدی در بازار است.
بیشترین سهم از خسارت پرداختی در بازار بیمه همچنان به ۴ رشته درمان، شخص ثالث-مازاد، زندگی و بدنه اتومبیل به ترتیب با ۴۸.۴، ۲۱.۵، ۱۲.۳ و ۱۰.۴ درصد اختصاص دارد.
در این گزارش تاکید شده است که پوشش ریسکهای مرتبط با وسایل نقلیه (با صدور بیمه نامه های شحص ثالث-مازاد، حوادث راننده و بدنه اتومبیل) موجبات اختصاص ۳۹.۲ درصد از حق بیمه تولیدی و ۳۴.۴ درصد از خسارت پرداختی بازار را فراهم آورده است.
بر اساس این گزارش، حدود ۴.۲میلیون بیمه نامه صادر و ۴.۴ میلیون فقره خسارت پرداخت شده است. تعداد بیمه نامه‌های صادره و تعداد موارد خسارت پرداختی نسبت به فروردین ماه سال قبل، به ترتیب۴.۴درصد افزایش و ۷.۵ درصد کاهش داشته است.
علت اصلی رشد ۴.۴ درصدی تعداد بیمه نامه های صادره در بازار، متأثر از رشد این تعداد در دو رشته شخص ثالث-مازاد و حوادث راننده در مجموع با ۶۸.۵درصد سهم از کل بیمه نامه ها و نرخ رشدهای ۶.۷ و ۴.۸درصدی در تعداد صدور آنها بوده است.
کاهش ۷.۵ درصدی تعداد خسارات پرداختی در بازار، بیشتر به دلیل کاهش ۱۰.۱ درصدی این تعداد در بیمه درمان با سهم عمده (۹۲.۵ درصد) از کل تعداد خسارتهای پرداختی بازار بوده است. این موضوع نیز متأثر از فعالیت بیمه دی با سهم ۴۰.۳ درصدی از تعداد خسارتهای بیمه درمان می باشد، به نحوی که در این شرکت، رشته درمان با ۹۹.۸درصد سهم از تعداد خسارتهای پرداختی، کاهش ۹.۵ درصدی در این تعداد ایجاد شده است که به نظر می رسد، به دلیل از بین رفتن اثرات شیوع بیماری کرونا در مراجعات درمانی بیمه شدگان نسبت به فروردین سال گذشته باشد.

 

دکمه بازگشت به بالا