سردبیر دنیای بیمه
جنگ قدرت در برج بیمه؛ بازنده نهایی کیست؟

بی‌تردید مسئولیت اول آرامش و اتحاد در بیمه مرکزی بر عهده شخص احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی است و سوال اصلی و چالش جدی به مداخله غیرضرور وزیر در انتصاب‌ها برمی‌گردد و نتیجه اینکه شاهد شکل‌گیری یک جنگ قدرت در نهاد ناظر در صنعت بیمه هستیم و این شایبه مطرح است که هر کس به نظر خود را در مقابل دیگری وام‌دار می‌داند؟

انتخاب مجید بهزادپور به عنوان یک چهره شناخته شده در صنعت بیمه به عنوان مرد شماره یک برج بیمه، این امیدواری را به همراه داشت که او با شناختی که از صنعت و به ویژه بیمه مرکزی دارد، می‌تواند از تنش و ایجاد حاشیه جلوگیری کند و بعدها با انتصاب مجید مشعلچی به عنوان قائم مقام این امیدواری را افزایش داد اما قابل پیش‌بینی بود که حاشیه‌ها فوران خواهد کرد.

موازی‌کاری و تلاش برای افزایش اختیارات در هیات عامل بیمه مرکزی البته بر این حاشیه‌ها افزود و نتیجه اینکه یک اظهارنظر از سوی مجید مشعلچی در مقام سخنگوی بیمه مرکزی درباره میزان بدهی خودروسازان به شرکت‌های بیمه و انتقاد از وزیر در آستانه استیضاح صمت، شب طوفانی را در برج بیمه رقم زد.

گذشته از مراد و منظور سخنگوی معزول بیمه مرکزی، آنچه ضرورت دارد مورد تحلیل قرار گیرد، پشت صحنه تماس‌های تلفنی و تذکراتی است که پس از نشست خبری روز گذشته قائم مقام بیمه مرکزی رخ داد. واکنش مهدی خلجی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت به اتفاقاتی که به عزل مشعلچی انجامید، نشان می‌دهد که اتفاقات دیگری به احتمال زیاد در راه خواهد بود.

چرا که واکنش خلجی بیانگر عدم هماهنگی در بیمه مرکزی با نهاد دولت است و بدیهی است که اوج این انتقادها متوجه شخص وزیر اقتصاد و دارایی است که نتیجه آن قربانی کردن مرد شماره ۲ برج بیمه و عزل او از سخنگوی بیمه مرکزی بود.

تردید نباید کرد که بازنده نهایی این جنگ قدرت، تضعیف استقلال بیمه مرکزی و تزلزل در ارکان هیات عامل است چرا که از این پس بیمه مرکزی به دلیل نگرانی از ترکش‌های احتمالی ناگزیز به انفعال بیشتر روی خواهد آورد و در این میان البته نمی‌توان نقش هیات عامل بیمه مرکزی در ایجاد حاشیه‌ها به جای پرداختن به متن را نادیده گرفت.

بیمه مرکزی به عنوان یک نهاد نظارتی و حاکمیتی همواره باید از حاشیه‌ها دور بماند و نماد آرامش و اقتدار باشد. اما شتابزدگی و فقدان یک استراتژی در راهبردی نظام اطلاع رسانی و شفافیت در برج بیمه باعث شده تا همواره حاشیه‌ها بر متن داستان غلبه کند و در این وضعیت همه کسانی که در بیمه مرکزی مسئولیت دارند، باید پاسخگوی این وضعیت باشند.

احترام گذاشتن به استقلال بیمه مرکزی نخست باید از شخص وزیر اقتصاد و درون این وزارتخانه شروع شود و ایجاد اختلاف در ارکان بیمه مرکزی خطای بزرگی است که ریشه آن را باید در باب همایون جستجو کرد. کنار گذاشتن یا حاشیه نشین کردن افراد با تجربه و دارای شناخت عمیق از حساسیت اطلاع‌رسانی در حوزه بیمه نتیجه همین مداخلات وزارت اقتصاد است.

گسترش کمی تعداد رسانه‌ها و خبرنگاران حوزه بیمه، یک فرصت برای صنعت بیمه و البته بیمه مرکزی محسوب می‌شود و متناسب با این توسعه کمی رسانه‌ها و خبرنگاران بیمه، ضرورت ایجاد می‌کند تا یک راهبرد شفاف و در عین حال دقیق و همه جانبه در حوزه فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی صورت گیرد و به حاشیه‌ها اهمیت داده نشود.

اما هشدارها و نقدهای دلسوزانه به مدیران بیمه مرکزی نادیده گرفته شد و چه بسا که پرداخت به حاشیه‌ها و مباحث فرعی بر متن و اصل ماجرا اهمیت یافت و نتیجه آن شد که نباید می‌شد. شاید اگر تعامل سازنده بین وزارت اقتصاد و بیمه مرکزی از ابتدا شکل می‌گرفت، نیاز به قربانی کردن افراد و جنگ نیابتی در برج بیمه نبود و اگر هدف خدمت باشد، این جنگ قدرت معنا ندارد.

هزینه‌ای که اکنون بر بیمه مرکزی تحمیل شده، کم نیست و اگر جلوی این حاشیه‌ها گرفته نشود، چه بسا که کل صنعت را درگیر سازد. حسب وظیفه نکاتی را جهت اصلاحات بنیادین در مسیر بهبود شرایط مطرح می‌شود:

  1. وزارت اقتصاد از مداخلات غیرضرور در انتصاب‌ها در بیمه مرکزی و البته صنعت بیمه دست بردارد و اجازه دهد شایسته‌سالاری حاکم شود.
  2. به جنگ قدرت در درون بیمه مرکزی زودتر پایان داده شود و همه بر متن متمرکز شوند و همه در چارچوب وظایف و اختیارات خود ایفای نقش کنند.
  3. اتحاد رمز موفقیت است و اختلاف همه را به حاشیه می‌کشاند، پس روی نقاط مشترک متمرکز شوید و از افتادن در تله‌ها پرهیز کنید.
  4. صنعت بیمه یک نهاد تخصصی و فنی است و ورود چهره‌های سیاسی امری مذموم است و همه مدیران و خبرگان دلسوز صنعت باید نسبت به سیاسی‌شدن نهاد ناظر حساسیت به خرج دهند.
  5. نظام روابط عمومی و اطلاع رسانی بیمه مرکزی به یک اصلاحات بنیادین نیاز دارد و استفاده از تجربه و دانش نیروهای کارشناس یک ضرورت جدی است، چه اینکه روابط عمومی در شرایط دشوار یک هنر است.
  6. به روابط پشت پرده برای ایجاد یک جریان رسانه‌ای پایان داده و اجازه داده شود تا به جای اخبار حاشیه‌ای، مباحث حرفه‌ای و یاری‌رسان به کل صنعت اصل باشد.
  7. در تنظیم خبرها و جریان‌سازی رسانه‌ای و البته برگزاری نشست‌ها دقت لازم صورت گیرد تا حرمت‌ها حفظ شده و اولویت‌های صنعت بیمه در نظر گرفته شود.
  8. همه خود را در کنار رئیس کل بیمه مرکزی و همراستا با او بدانند و به هر گونه تک‌روی و روش‌های اختلاف برانگیر پایان داده شود.
  9. اصل استقلال بیمه مرکزی را پاس بدارید و نگذارید که این نهاد فرمان‌بردار باشد چه اینکه نهاد ناظر باید خود فرمانده و داور کل صنعت باشد.
  10. حفظ آرامش در برج بیمه و متمرکز شدن بر اهداف و برنامه‌ها یک اصل مهم است و مسئولیت شخص رئیس کل در ایجاد هماهنگی بین ارکان بیمه مرکزی یک مطالبه جدی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا