دنیای بیمه نتیجه رقابت ۱۱ ماهه را بررسی کرد
رنکینگ بیمه گران منتخب در پایان هفته یازدهم

لیگ ستارگان صنعت بیمه با رقابت ۱۶ شرکت در پایان هفته یازدهم یعنی ۱۱ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نشان  از ثبت فروش این شرکت‌ها که همه ماهه میزان فروش و خسارت خود را اعلام می‌کنند به رقم ۱۶۶ هزار و ۱۶۲ میلیارد و ۶۸۶ میلیون تومان دارد که نسبت به ۱۱ ماهه نخست سال گذشته رشدی ۶۶ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش دنیای بیمه، میزان خسارت پرداخت شده این ۱۶ شرکت در پایان بهمن امسال بالغ بر ۸۹ هزار و ۵۵۱ میلیارد و ۴۱۲ میلیون تومان بوده که رشد خسارت ۶۹ درصدی نسبت به پایان بهمن سال گذشته را تایید می‌کند.

لیگ ستارگان صنعت بیمه به واقع نتیجه عملکرد ماهانه ۱۶ شرکت بیمه‌ای را در قالب ۱۶ هفته به تصویر می‌کشد که این شرکت‌ها شامل دانا، آسیا، البرز، دی،‌پاسارگاد،‌کوثر، پارسیان، معلم، ما، سامان، ملت، کارآفرین،‌نوین، تجارت نو، تعاون و میهن می‌شود که به ترتیب در رتبه اول تا شانزدهم از حیث میزان فروش قرار گرفته‌اند.

نکته مهم اینکه صرف فروش بیشتر به منزله عملکرد بهتر شرکت‌ها در بازار نمی‌تواند قلمداد شود و به شاخص‌های بیشتری از حیث سهم شبکه فروش، تعداد بیمه‌نامه‌ها، سرعت پرداخت خسارت، ترکیب پرتفوی بیمه‌گران و … باید دقت شود. چه اینکه ممکن است یک بیمه‌گر به واسطه یک یا چند قرارداد بزرگ سهم بیشتری از بازار را در اختیار داشته باشد که لزوما به معنای میزان نفوذ آن در بازار نیست و آنچه تعیین‌کننده است، شاخص مدیریت ریسک و سودآوری بیمه‌گران از محل عملیات بیمه‌گری خواهد بود.

با این حساب رقابت بیمه شرکت‌های بیمه برای در اختیار گرفتن سهم بیشتر از بازار یا ثبت رکورد رشد فروش مهم است و البته نباید از نظر دور داشت که سابقه فعالیت این بیمه‌گران هم تعیین کننده به حساب می‌آید.

بررسی دنیای بیمه نشان می‌دهد که از مجموع حق بیمه تولیدشده توسط ۱۶ بیمه‌گر منتخب، بیمه دانا با سهم ۱۸ درصد، بیمه آسیا با سهم ۱۵ درصد و بیمه البرز با سهم ۱۱ درصد و بیمه در با سهم ۱۰ درصد به ترتیب در جایگاه اول تا چهارم در پایان هفته یازدهم لیگ ستارگان بیمه قرار گرفته‌اند.

رقابت در نیمه بالای جدول اما بین ۳ شرکت جدی‌تر به نظر می‌رسد چرا که بیمه پاسارگاد، بیمه کوثر و بیمه پارسیان با سهم ۷ درصدی از بازار به ترتیب رتبه‌های پنجم تا هفته را به خود اختصاص داده‌اند. در میانه جدول هم ۲ شرکت بیمه معلم و ما با سهم ۴ درصدی به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار مدارند و سهم شرکت‌های بیمه سامان، ملت و کارآفرین هرکدام ۳ درصد و بیمه نوین و تجارت نو هم هر کدام ۲ درصد برآورد می‌شود. بیمه تعاون هم با سهم یک درصدی از بازار بالاتر از بیمه میهن قرار دارد.

سهم این بیمه‌گران از خسارت پرداختی هم در پایان بهمن سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که شرکت‌های بیمه دانا، آسیا، دی، البرز به ترتیب در جایگاه اول تا چهارم قرار دارند.

بیشترین سرعت رشد فروش در پایان هفته یازدهم را شرکت‌های بیمه میهن با رشد ۱۵۴ درصد، بیمه البرز با رشد ۱۱۷ درصد و بیمه ما با رشد ۱۱۴ درصد تجربه کرده‌اند. همچنین بالاترین رشد خسارت را شرکت بیمه تعاون و بیمه ما ثبت کرده‌اند. این گزارش می‌افزاید در حالی که میانگین نسبت خسارت ثبت شده بین این ۱۶ شرکت ۵۴ درصد بوده، برخی شرکت‌ها نسبت خسارت بالاتر از میانگین را به جای گذاشته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا