هنردوست: بازهم افزایش سرمایه داریم
کشف قیمت سهام بیمه اتکایی ایران معین

قیمت پایه هر سهم از شرکت بیمه اتکایی امین با سرمایه ثبت شده ۱۲۵۰ میلیارد تومان برای عرضه در بورس ۲۴۲۲ ریال اعلام شد و قرار است سهام این بزرگترین شرکت اتکایی ایران به زودی با نماد «معین» عرضه شود.

به گزارش دنیای بیمه، اعظم هنردوست نایب رئیس هیات مدیره و سرپرست شرکت شرکت بیمه اتکایی  ایران معین در نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام شرکت اظهار کرد: شرکت ایران معین در سال ۱۳۸۲ با سرمایه ۱۵۰ میلیارد تومان تأسیس شد و طی ۱۸ سال بیمه‌گری مستقیم، ۶۰ درصد بیمه‌گری مناطق آزاد را از آن خود کرده است. او افزود: این شرکت در سال ۱۴۰۰ در بازار دوم فرابورس پذیرش شد و در همان سال ماهیت شرکت از بیمه‌گری مستقل به بیمه‌گری اتکایی تغییر کرد.

هنردوست با بیان اینکه امسال نماد شرکت در فرابورس درج شد، افزود: در سال ۱۴۰۱ آخرین افزایش سرمایه انجام به ۱۲۵۰ میلیارد تومان افزایش و به بزرگ‌ترین شرکت بیمه اتکایی داخلی از لحاظ سرمایه ثبتی تبدیل شد. این عضو هیات مدیره بیمه ایران معین  دلیل تغییر مأموریت شرکت از دست رفتن مزیت‌های رقابتی مناطق آزاد (حذف معافیت مالیاتی)، فعالیت روزافزون شرکت‌های بیمه در مناطق آزاد، بازدهی بیشتر بیمه‌گری اتکایی و نیاز صنعت بیمه به ایجاد ظرفیت بیشتر در حوزه بیمه اتکایی اعلام کرد.

هنردوست  با اشاره به اینکه سهامدار عمده این شرکت، بیمه ایران با مالکیت ۹۵ درصد و ۵درصد در اختیار شرکت توسعه کسب و کار سبا است. افزود: در ایران معین دو فعالیت اصلی، قبول بیمه‌های اتکایی و اتکایی مجدد و دیگری سرمایه‌گذاری از محل منابع مالی شرکت است.

او افزود: در سال ۱۴۰۱ سرمایه شرکت از ۸۰۰ میلیارد به ۱۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت و به همین خاطر، در حال حاضر بزرگ ترین بیمه اتکایی کشور از لحاظ سرمایه هستیم. هنردوست با بیان اینکه در حال حاضر ۵۵۰ میلیارد تومان حق بیمه شرکت ایران معین است، گفت: شرکت برنامه افزایش سرمایه از ۱۲۵۰ میلیارد تومان به ۲۰۰۰ میلیارد تومان در دستور کار دارد.

سرپرست شرکت بیمه اتکایی ایران معین از رشد ۹۲ درصدی سود خالص شرکت در ۹ ماهه نخست امسال خبر داد و تاکید کرد:از مهمترین دستاوردهای شرکت سهامی بیمه ایران معین، اصلاح پرتفوی و افزایش سودآوری است.افزون بر اینکه رشد ۱۸۳ درصدی قبولی اتکایی در ۹ ماهه امسال از دیگر دستاوردهای مهم این شرکت به حساب می‌آید ایران معین، رتبه یک توانگری مالی را از ابتدای تاسیس حفظ کند.

هنردوست با بیان اینکه سعی کردیم در سهامی سرمایه‌گذاری کنیم که بنیادی و ارزمحور باشند، گفت: سهم قبولی‌های قراردادی را نسبت به قبولی‌های اختیاری افزایش دادیم.

عرضه ۱۵ درصد سهم با قیمت ۲۴۲۲ ریال

هنر دوست در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای بیمه که چند درصد سهام شرکت قرار است عرضه اولیه شود؟ گفت:قیمت عرضه اولیه ۲۴۲۲ ریال است.در روز عرضه اولیه ۱۵ درصد از سهام شرکت عرضه می‌شود و ۱۰ درصد هم در اختیار بازارگردان قرار می‌گیرد.

وی در خصوص تجدید ارزیابی افزود: افزایش سرمایه از مطالبات سهامداران و بخش جزیی از آن از آورده سهامداران و دیگر منابع است و فعلا برنامه ای برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی نداریم.

نائب رئیس هیئت مدیره بیمه اتکایی ایران‌معین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما تاکید کرد: ما دنبال صرف افزایش پرتفوی خود نیستم بلکه افزایش پرتفوی را با افزایش سودآوری هدف‌گذاری کرده‌ایم

هنردوست چشم انداز این شرکت را ” بیمه گر اتکایی منتخب، مورد اعتماد و چابک در بازار بیمه کشور و فعال در بازار های بین المللی با حفظ ثبات و پایداری مالی “، اعلام کرده و گفت: پس از صدور پروانه فعالیت اتکایی توسط بیمه‌ مرکزی ج.ا ایران در اسفند ماه سال ۱۴۰۰فصل جدیدی در حیات اقتصادی بیمه اتکایی ایران معین آغاز شد که با حصول دستاوردهایی از جمله افزایش پرتفوی بیمه‌گری به ۵۵۰ میلیارد تومان، کاهش نسبت خسارت به ۷ درصد، افزایش سرمایه به ۱۲۵۰میلیارد تومان، درج نماد “معین” و امروز هم عرضه سهام، تحقق هدفگذاری فوق حتمی است.

وی کاهش خسارت ۲۵ درصدی ۹ ماهه سال گذشته به ۷ درصد مدت مشابه سالجاری را نتیجه افزایش سود آوری و کنترل ریسک برشمرده و اظهار داشت: همانگونه که اشاره شد در حال حاضر پرتفوی اتکایی شرکت به ۵۵۰ میلیارد تومان رسیده و با تلاش هئیت مدیره، مدیران و کارکنان، روند افزایشی مطلوب ادامه دار است.

هنردوست بیمه اتکایی ایران‌معین را بزرگترین شرکت اتکایی از نظر سرمایه معرفی کرده و اظهار داشت: شرکت با تجربه سال‌ها فعالیت اتکایی درکنار بیمه‌گری مستقیم با این بازار آشنا است. برای همین در ۹ ماهه سالجاری توانست ۱۵ درصد از سهم پرتفوی اتکایی را به خود اختصاص دهد.

ملاک ارزش گذاری معین چه بود؟

عباس پور مدیر ارزش‌گذاری تامین سرمایه تمدن به عنوان متعهد و مدیر ارزش‌گذاری مجموعه ایران معین، نیز در ادامه این نشست ، گفت: کل دارایی‌های شرکت در پایان ۱۴۰۱ تقریبا ۲۴۰۰ میلیارد تومان بوده و سود خالص هم ۴۰۸ میلیارد تومان بوده و حاشیه سود خالص ۱۱۶ درصد برآورد شده است.

به گفته وی تنظیم بودجه ۵ ساله با توجه به آخرین دستورالعمل پذیرش و پذیره‌نویسی انجام شده است. مدیر ارزش‌گذاری مجموعه ایران معین افزود: مفروضات پیش‌بینی اطلاعات مالی آتی شامل روند حق بیمه تولید صنعت بیمه طی ۱۰ سال اخیر و حق بیمه پیش‌بینی شده در ۵ سال آینده است.

عباس پور تصریح کرد: سهم بازار شرکت بر اساس حق بیمه قبولی ۹ ماهه واقعی سال ۱۴۰۲ و برآورد ۳ ماهه آینده تا پایان سال ۱۴۰۲ به میزان ۰.۲۳ درصد از کل صنعت بیمه بوده و فرض شده در ۵ سال آینده این نسبت ثابت بماند.

وی اظهارداشت: در ادامه مفروضات پیش‌بینی‌شده، هزینه خسارت ۱۴۰۲ بر اساس خسارت واقعی ۹ماهه ۱۴۰۲و برای سال‌های آتی بر اساس میانگین نسبت خسارت ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ برآورد شده است.

به گفته عباس پور نرخ تورم نیز طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول برای سال ۱۴۰۳ معادل ۳۰ درصد برآورد شده است. همچنین میزان تقسیم سود طبق روند سود سال‌های گذشته شرکت در نظر گرفته شد.

مدیر ارزش‌گذاری تأمین سرمایه تمدن با اشاره به اینکه برای ارزش‌گذاری این مجموعه بیمه‌ای از ۵ روش رایج ارزش‌گذاری استفاده ‌شده است، گفت: روش خالص ارزش دارایی‌ها، روش تنزیل جریان نقد آزاد حقوق صاحبان سهام، روش جریان نقد آزاد شرکت، روش تنزیل سود نقدی و روش نسبی در ارزش‌گذاری شرکت بیمه ‌ایران معین استفاده‌شده است.

وی در پایان اظهارداشت: میانگین مدل‌های استفاده‌شده با وزن برابر به حدود ۳ هزار و ۲۷ میلیارد تومان برای ارزش کل شرکت و ۲۴۲ تومان به ازای هر سهم با سرمایه ۱۲۵۰ میلیارد تومانی ارزیابی شد که در صورتی که افزایش سرمایه قبل از عرضه اولیه ثبت شود، رقم سهام کل تغییر خواهد کرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا