آیین‌نامه شماره ۶۷؛ پوشش بیمه راننده مقصر حادثه

به گزارش دنیای بیمه، شورای عالی بیمه در اجرای بند (ب) ماده ۱۱۵ قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و به استناد ماده ۱۷ قانون تأسیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بیمه‌گری، در جلسه مورخ ۲/۶/۱۳۹۰، آیین‌نامه اجرائی بند (ب) ماده ۱۱۵ قانون برنامه پنجم توسعه را به شرح زیر تصویب کرد:

شرکتهای بیمه موظفند همزمان با صدور بیمه‌نامه شخص ثالث، راننده وسیله نقلیه مسبب حادثه را با رعایت موارد زیر تحت پوشش بیمه حادثه قرار دهند.

۱- حداقل مبلغ اجباری بیمه در هر حادثه، معادل ریالی دیه کامل یک مرد مسلمان در ماه­های حرام است. بیمه گزار می­تواند برای جبران خسارت­های بیش از حداقل مزبور بیمه اختیاری تحصیل نماید.
۲- تعهدات بیمه‌گر شامل پرداخت غرامت فوت یا نقص عضو و یا از کارافتادگی دائم اعم از کلی و جزیی ناشی از حوادث رانندگی خواهد بود.
تبصره ۱: چنانچه زمان وقوع حادثه و فوت هردو در ماه حرام باشد، غرامت بر اساس دیه ماه حرام پرداخت خواهد شد.
تبصره ۲: مبنای محاسبه و پرداخت غرامت نقص عضو و ازکارافتادگی این بیمه، ضوابط مندرج در آیین‌نامه شماره ۲۳ مصوب شورای عالی بیمه است. ۳- پوشش این بیمه نامه شامل رانندگانی است که بر اساس نظر مراجع ذیربط، در حادثه رانندگی مربوط مقصر شناخته شوند. چنانچه راننده از محل بیمه­نامه شخص ثالث غرامت دریافت نماید، به میزان غرامت دریافتی از سقف تعهد بیمه‌گر این بیمه­نامه کسر خواهد شد.
۴- پرداخت غرامت موکول به آن است که راننده مسبب حادثه،گواهینامه رانندگی متناسب با وسیله نقلیه مقصر حادثه داشته باشد.
۵- حداکثر نرخ حق بیمه سالانه این پوشش برای انواع وسایل نقلیه به شرح زیر می‌باشد:
سواری: ۳/۰ درهزار اتوبوس: یک در هزار بارکش: یک در هزار موتورسیکلت: ۲۵/۰ در هزار
۶- در صورتی که در مدت بیمه، خسارتی از محل این بیمه پرداخت نشود، بیمه‌گر موظف است از سال دوم به بعد هنگام تجدید بیمه‌نامه، طبق جدول زیر در حق‌بیمه مربوط تخفیف اعمال نماید:
جدول تخفیف عدم خسارت

سال دوم سوم چهارم پنجم ششم هفتم هشتم نهم و به بعد
درصد تخفیف ۱۰ ۱۵ ۲۰ ۳۰ ۴۰ ۵۰ ۶۰ ۷۰

۷- بیمه گزارانی که در مدت اعتبار بیمه‌نامه موجب پرداخت خسارت از محل این بیمه شوند، هنگام تجدید بیمه‌نامه از تخفیف موضوع بند ۶ محروم و حق‌بیمه سالانه آنها طبق جدول زیر افزایش می‌یابد:
جدول جریمه تعداد خسارت

تعداد خسارت یکبار دوبار سه بار چهار بار و بیشتر
درصد جریمه ۲۰ درصد ۴۰ درصد ۶۰ درصد ۱۰۰ درصد

۸- این آیین‌نامه برای مدت یکسال از تاریخ ابلاغ به صورت آزمایشی اجراء می‌شود. پس از یکسال بر اساس گزارش عملکرد شرکتهای بیمه، اصلاحات لازم اعمال و به صورت دائمی ابلاغ خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا