بیمه می‌تواند نابرابری اجتماعی را کاهش دهد؟

در خصوص بیمه‌های بازرگانی و اختیاری تصور اولیه این است که به‌اندازه بیمه‎‌های همگانی و اجباری مانند تأمین اجتماعی، سلامت در ایجاد امنیت و عدالت اجتماعی مؤثر نیستند اما داده‎‌های جهانی نشان می‎‌دهد که حتی بیمه‌‎های اختیاری نیز در شکوفایی اجتماعی و عدالت توزیعی اثر قابل‌توجهی دارند. از مهم‌ترین جنبه‌های تأثیر بر نابرابری اجتماعی، تأثیر مثبت آن بر ثبات اقتصادی و تاب‌آوری اجتماعی جوامع است.
در سطح کلان، نابرابری‎‌ها بر ظرفیت اقتصاد جهت توسعه پایدار و با ثبات و جبران زیان‌های مالی و از دست دادن دارایی‌ها در اثر بروز شوک‌ها، تأثیر می‌گذارد. این اثرات به‌واسطۀ کاهش رشد اقتصادی پویا و بروز ناپایداری، منجر به آسیب‌پذیری بالاتر در مقابل بحران‌های مالی شده و احتمال بیکاری و آسیب‌پذیری اقشار و دهک‌های درآمدی پایین را در شرایط بحرانی و رکود، تعطیلی کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک مهیا می‌کند.

در صورت نبود سیستم تحمل مخاطرات و ریسک‌‎های احتمالی در یک نظام اقتصادی-اجتماعی (مانند بیمه) خطر ناآرامی‌های اجتماعی و خشونت سیاسی نیز افزایش می‌یابد. ازاین‌رو، توجه به محصولات و راهکارهایی که به تعدیلِ توزیع درآمد و ثروت کمک کند، از کارکردها و مزایای ویژه صنعت بیمه به شمار می‌رود.

این گزارش به بحث تأثیر بیمه‎ها بر تعدیل و کاهش نابرابری‌های اجتماعی و مطالعه و بررسی ارتباط صنعت بیمه و نابرابری‎های اجتماعی و مضیقه‎های احتمالی متأثر از بحران شیوع کرونا و  گسترش نقش و کارکردهای صنعت بیمه در کاهش و تعدیل نابرابری‎های اجتماعی و ارائه برخی راه‌حل‌های سیاست‌گذاری با استفاده از ابزار بیمه می‌‏پردازد.

برای مطالعه متن کامل گزارش پژوهشی با عنوان نقش بیمه در تعدیل و کاهش نابرابری اجتماعی به کوشش دکتر اسداله نقدی ، معصومه مهرگان و دکتر مهدی مالی امیری روی تصویر گزارش کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا