هوشمندسازی کسب و کارها در صنعت بیمه

امین کهیاری حقیقت و سید احمد محمدی حسینی در پژوهشی مشترک با عنوان طراحی الگوی راهبردی کسب و کارهای هوشمند در صنعت بیمه می‌گویند: خلق عملکرد نوآورانه مستلزم اتخاذ تصمیم‌های سریع راهبردی بر پایۀ اطلاعات و داده‌های حاصل از هوشمندی است. شرکت‌هایی موفق هستند که هوشمندانه عمل کنند و بتوانند از داده‌ها و اطلاعات محیط درونی و بیرونی خودآگاهی داشته و آنان را به دانش و هوش سازمانی تبدیل کنند.

آنها در تحقیق خود به این جمع‌بندی رسیده‌اند که بهبود هوشمندی موجب می‌شود ‌شرکت‌‌ها اطلاعات محیط اطراف خود را سریع‌تر و با دقت بیشتری تجزیه‌وتحلیل کنند و نتایج حاصل را ذخیره کرده و در مواقع مقتضی در دسترس تصمیم‌گیرندگان قرار دهند. این امر جریان تبادل داده‌ها، اطلاعات و دانش را در شرکت تسریع می‌کند و اثربخشی تفکر و تصمیم‌گیری را بهبود می‌بخشد. پیشنهاد می‌شود مدیران از مفاهیم شناسایی‌‌شده برای ایجاد و توسعۀ شرکت‌های بیمه‌ای و افزایش هوشمندی آن برای کمک به تحقق اهداف استفاده کنند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای مطالعه این تحقیق که در  جدیدترین فصلنامه پژوهش‌نامه بیمه از انتشارات پژوهشکده بیمه، چاپ شده، اینجا کلیک کنند.

  • پیشینه و اهداف: در محیط پررقابت و پرریسک صنعت بیمه، شرکت‌ها نیاز دارند تا برای اتخاذ تصمیم‌های مناسب به گردآوری اطلاعات و دانش مبادرت ورزند و این اطلاعات را در تصمیم‌های خود به‌کار گیرند. تصمیم‌هایی که تأثیرات زیادی بر ساختار، فرایندها و اعضای سازمان دارند و به‌طور اساسی بر پیش‌بینی بقای سازمان‌ها، سوددهی و ماهیت آن‌ها اثر می‌گذارند. دسترسی به اطلاعات صحیح، تأثیرگذار و به‌روز در فضای شدیداً رقابتی کسب‌وکار امروز، یکی از ابزارهای قدرت هر شرکتی برای تصمیم‌گیری و اتخاذ راهبرد‌های رقابتی آن است؛ بنابراین، استقرار کارآمد نظام‌های هوشمندی کسب‌وکار در صنعت بیمۀ کشور حیاتی به‌نظر می‌رسد. در این بین عدم استقرار یا استقرا ناکارآمد نظام هوشمندی، بسیاری از شرکت‌ها را با چالش‌هایی مواجه کرده است، موضوعی که رقابت‌پذیری این شرکت‌ها را کاهش داده است و نیاز به بررسی بیشتری دارد. هدف پژوهش حاضر، مفهوم‌پردازی هوشمندی کسب‌وکارها با رویکرد راهبردی و ارائۀ الگوی سنجش هوشمندی کسب‌وکار در صنعت بیمه از طریق رویکرد پژوهش کیفی است.
  • روش‌شناسی: در این پژوهش کیفی از روش تحلیل محتوا و مصاحبه‌های عمیق نیمه‌ساختاریافته با متخصصان، مدیران و مشاوران صنعت بیمه استفاده شد. تحلیل محتوای کیفی را می‌توان روش پژوهشی برای تفسیر ذهنی محتوایی داده‌های متنی از راه فرایندهای طبقه‌بندی نظام‌مند، کدبندی و تم‌سازی یا طراحی الگوهای شناخته‌شده دانست. به‌‌منظور استخراج کُدها با استفاده از روش نمونه‌گیری نظری تا رسیدن به اشباع نظری در مجموع ۸ مصاحبه انجام شد. برای دستیابی به روایی و پایایی داده‌های کیفی معیارهای اعتبار، قابلیت وابستگی یا اعتماد، مقبولیت یا تأییدپذیری و قابلیت انتقال مورد توجه بود. برای رسیدن به این معیارها، پژوهشگران با دقت در انتخاب مشارکت‌کنندگان کلیدی، تلفیق روش‌های جمع‌آوری داده‌ها (مانند مصاحبه و یادداشت‌برداری)، تخصیص زمان کافی برای انجام مصاحبه، بررسی مداوم داده‌ها و طبقات از نظر تشابهات و تفاوت‌ها، بازنگری تحلیل‌های انجام‌شده توسط همکاران طرح، سعی در تأمین این معیارها نمودند.
  • یافته‌ها: ۴۳ کُد به‌عنوان مفاهیم مرتبط با هوشمندی استخراج شد که در ۶ مؤلفه و در دو بعد کلی هوشمندی نسبت به محیط تخصصی کسب‌وکار و هوشمندی نسبت به محیط عمومی کسب‌وکار مقوله‌بندی و دسته‌بندی شدند؛ این مؤلفه‎ها عبارت است از: هوشمندی نسبت به محیط داخلی کسب‌وکار، هوشمندی نسبت به بازار کسب‌وکار، هوشمندی در قبال رقبای کسب‌وکار، هوشمندی کسب‌‍وکار در تأمین، هوشمندی نسبت به محیط خرد کسب‌وکار و هوشمندی نسبت به محیط کلان کسب‌وکار.

نتیجه‌گیری: خلق عملکرد نوآورانه مستلزم اتخاذ تصمیم‌های سریع راهبردی بر پایۀ اطلاعات و داده‌های حاصل از هوشمندی است. شرکت‌هایی موفق هستند که هوشمندانه عمل کنند و بتوانند از داده‌ها و اطلاعات محیط درونی و بیرونی خودآگاهی داشته و آنان را به دانش و هوش سازمانی تبدیل کنند. بهبود هوشمندی موجب می‌شود ‌شرکت‌‌ها اطلاعات محیط اطراف خود را سریع‌تر و با دقت بیشتری تجزیه‌وتحلیل کنند و نتایج حاصل را ذخیره کرده و در مواقع مقتضی در دسترس تصمیم‌گیرندگان قرار دهند. این امر جریان تبادل داده‌ها، اطلاعات و دانش را در شرکت تسریع می‌کند و اثربخشی تفکر و تصمیم‌گیری را بهبود می‌بخشد. پیشنهاد می‌شود مدیران از مفاهیم شناسایی‌‌شده برای ایجاد و توسعۀ شرکت‌های بیمه‌ای و افزایش هوشمندی آن برای کمک به تحقق اهداف استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا